În perioada 10-11 decembrie 2023 va avea loc la Bruxelles o reuniune a Consiliului pentru Agricultură și Pescuit (AgriFish)

România, sprijinită de Bulgaria, Ungaria, Italia, Letonia, Polonia și  Slovacia, solicită  Comisiei Europene adoptarea temeiul juridic pentru  scutirea de la GAEC 7 și GAEC 8, pentru anul 2024.

Pe  ordinea de zi au fost stabilite următoarele teme:

  • Situația pieței europene.

  Miniștrii Agriculturii din statele membre vor discuta despre piețele agricole ale Uniunii, pe baza pregătirii din cadrul Comitetului special pentru agricultură (SCA) care a avut loc  4 decembrie 2023, precum și pe baza   contribuțiilor oferite de statele membre și de Comisie, ținând cont de evoluțiile geopolitice actuale și de alte schimbări climatice.  

  •  Planuri strategice PAC.

  Consiliul va discuta public asupra primului an de punere în aplicare a noilor planuri  strategice ale PAC, pe baza informațiilor primite de la Comisie și de la președinție. 

  •  Noi tehnici genomice.

  În cadrul unei sesiuni publice, Consiliul va urmări să ajungă la o abordare generală (o poziție comună a statelor membre) cu privire la noile regulamente propuse privind tehnicile genomice. 

  •  Utilizarea durabilă a pesticidelor.

  Președinția va furniza public miniștrilor un raport de progres privind propunerea privind utilizarea durabilă a pesticidelor.

  • Diverse.

  a). Comisia va furniza Consiliului informații cu privire la pachetul privind bunăstarea animalelor.

  b).  Delegația slovacă va furniza informații despre viitorul alimentației și agriculturii – convergența externă.

c). Delegația României va susține derogările pentru GAEC 7 și GAEC 8 pentru anul 2024.

Începând din 2020 și până in 2023, s-a estimat că   Uniunea Europeană va trece printr-o criză de sănătate din cauza COVID-19, urmată de conflictul armat la frontierele europene și condițiile meteorologice severe prelungite, făcând imposibilă implementarea a două  condiționalități: GAEC 7 – rotația culturilor pe terenul arabil – pentru fermele de la 10 hectare în sus și  GAEC 8 – procent minim de 4% lăsat teren in pârloagă.

Presiunile asupra fermierilor europeni generată de factorii climatici afectează tot mai mult producția și productivitatea în  Uniune, fără a fi contrabalansate de noi tehnici sau tehnologii. Deficitul de apă din sol este ingrijorător,

La granițele UE conflictul armat din Ucraina este în desfășurare și  continuă să provoace distorsiuni ale pieței și multe pierderi economice pentru fermierii europeni.

 Eforturile statelor membre de a ajuta fermierii  nu sunt susținute de rezerva foarte limitată de criză agricolă. Ca urmare, au fost stabilite reguli de derogare pentru

aplicarea standardelor GAEC 7 și GAEC 8 pentru anul 2023, prin implementarea

Regulamentului (UE) 2022/1317.

Noile standarde PAC vor reduce și mai mult producția și veniturile fermierilor în 2024, compensate prin creșterea importurilor de produse cu standarde inferioare din țări terțe.

Este evident că menţinerea factorilor perturbatori în plan economic, social şi

perspectiva de mediu necesită, de asemenea, continuarea derogărilor necesare pentru a limita efectele negative din timpul crizei.

Soluția constă în flexibilitatea acordată statelor membre  pentru atingerea țintelor stabilite de arhitectura verde, folosind resursele mai eficient, cu mai multe măsuri disponibile concentrate pe producția durabilă.

În ceea ce privește durabilitatea, este necesar să se asigure mecanisme de adaptare rapidă a agriculturii, astfel încât fermierii să poată reduce efectiv pierderile de producție și cheltuielile suplimentare cauzate de factorii climatici cât și să evite riscurile pentru securitatea alimentară.

Problema condiționalităților în contextul implementării Planurilor Strategice Naționale rămâne  crucială, din perspectiva aplicării standardelor GAEC7 și GAEC8.

Astfel, derogarea de la aplicarea acestor două standarde pentru anul 2024  ar trebui luată în mod responsabil, având în vedere impactul asupra securității alimentare, veniturilor fermierilor, practicilor agricole obișnuite și protecția mediului.

Argumentele pentru extinderea scutirilor pentru aplicarea GAEC 7 și GAEC 8 în

anul 2024 acoperă cel puțin următoarele aspecte:

✓ Securitate alimentară: în situații de criză, cum ar fi cele climatice, o frontieră în

conflict și o criză economică prelungită, asigurarea securității alimentare devine o prioritate critică.

Scutirile de la aplicarea GAEC 7 și GAEC 8 ar permite fermierilor să se concentreze pe producția de alimente de bază, la cererea imediată a pieței, pentru a satisfice  cererea internă și externă.

✓ Practici agricole durabile: derogările ar putea continua să asigure o agricultură cu activitati conform practicilor uzuale, evitând adoptarea de practici care maximizează veniturile în detrimentul protecţiei mediului.

✓ Veniturile fermierilor: derogarea ar putea permite fermierilor să se adapteze mai bine la riscurile climatice și la schimbările pieței, protejându-le astfel veniturile, prin creșterea producției de culturi la cerere și reducerea pierderilor datorate condițiilor nefavorabile.

Având în vedere argumentele menționate mai sus, România, sprijinită de Bulgaria, Ungaria, Italia, Letonia, Polonia și  Slovacia, solicită  Comisiei Europene adoptarea temeiul juridic pentru  scutirea de la GAEC 7 și GAEC 8, pentru anul 2024.

Ultimele articole adaugate

Scrisoare deschisă: 7 octombrie 2024

Organizațiile europene de fermieri și muncitori din sectorul agroalimentar și sindicatele acestora cer o procedură rapidă pentru a include achizițiile […]

Sistemul european de informații – notificări despre bolile animalelor (ADIS)

România – anul 2024 Sistemul cuprinde notificările statelor europene privind focarele de boală la animale – bolile enumerate în Anexa […]

Pesta micilor rumegătoare (PRM) în România

În data de 23 august 2024, World Organisation for Animal Health (WOAH) a publicat raportul nr. 9 (de urmărire) al […]

Vaccinare pentru protejarea ovinelor și caprinelor de pesta micilor rumegătoare

Pentru a aplica un program de vaccinare, trebuie să se țină cont de mai mulți factori: • riscul de boală […]

ALERTE EUROPENE – CARNE PASĂRE – PORTAL RASFF

RASFF a fost înființat pentru a permite autorităților pentru siguranța alimentară să facă schimb rapid de informații cu privire la […]

Vietnamul oprește importurile de carne și produse din carne

În data de 25 mai, Germania a anunțat că Vietnamul oprește importurile de carne și produse din carne (porc, pasăre, […]

ANTIBIOTICE – consum mai mare la oameni sau la animale?

În studiile vechi în domeniu, apărea un procent șocant de 70% consum antibiotice la animale, față de 30% consum uman. […]

Frauda agroalimentară: Comisia Europeană  publică primul raport lunar 

Joi, 29 februarie 2024, Comisia Europeană a publicat primul său raport lunar privind suspiciunile de fraudă agroalimentară. Raportul reunește informații […]

Ce înseamnă produsele alimentare rezultate în laborator și care ar trebui să fie orientarea în Uniunea Europeană

Figura 1. Procesul de producere în laborator a “cărnii de porc” (sursa OCDE nr. 182) cu următoarele comentarii: Celulele stem […]

Porcul la sfârșitul anului 2023 și începutul anului 2024

În anul 2023, România a înregistrat un efectiv total de 2,8 milioane capete porci, cu peste 10% mai mic decât […]

Consiliul UE pentru agricultură și pescuit (AgriFish) se va reuni la Bruxelles pe 23 ianuarie 2024

Președinția belgiană va prezenta o informare asupra programului său de lucru pentru semestrul în curs. În această perioadă, președinția belgiană […]

Impactul liberalizării comerțului cu Ucraina la carnea de pasăre și ouă

Importurile de carne de pasăre din Ucraina rămase în statele europene au atins, până la începutul lunii noiembrie 2023, 204.225 […]

În perioada 10-11 decembrie 2023 va avea loc la Bruxelles o reuniune a Consiliului pentru Agricultură și Pescuit (AgriFish)

România, sprijinită de Bulgaria, Ungaria, Italia, Letonia, Polonia și  Slovacia, solicită  Comisiei Europene adoptarea temeiul juridic pentru  scutirea de la […]

A.C.E.B.O.P. susține poziția UECBV, organizație europeană din care face parte, privind Decretul francez pentru utilizarea anumitor denumiri  dedicate alimentelor care conțin proteine vegetale

Decretul francez este o bază bună pentru viitoarele norme europene privind clarificarea denumirilor cărnii și evitarea confuziei consumatorilor, evitarea comparațiilor […]

Punct de vedere A.C.E.B.O.P. privind modificarea Ordinului 130/2023 aflat în transparență decizională.

Nr. 60/09.11.2023 Către, Autoritatea Națională Sanitară Veterinară și pentru Siguranța Alimentelor Domnului Președinte Alexandru BOCIU În atenția, Domnului Ministru al […]

A intrat în vigoare legea germană de etichetare a bunăstării cărnii de porc

Legea solicită crescătorilor de porci să-și raporteze practicile de creștere, iar întreprinderile alimentare să eticheteze carnea în consecință. Eticheta face […]

Cercetătorii de la ETH Zurich și de la Universitatea din Basel au dezvoltat un vaccin care protejează animalele de Salmonella

Ca  toți agenții patogeni, bacteriile sunt capabile să evite eficacitatea unui vaccin, modificându-și genele. Pentru oamenii de știință care doresc […]

Campanie STOP PPA

VACDIVA: SPERANȚA LUPTEI ÎMPOTRIVA PESTEI PORCINE AFRICANE (PPA)

Seminarul va avea loc la Comitetul Economic Social European – CESE, Bruxelles, pe 10 iulie, la ora 9.00 și este […]

Diferite metode de castrare a purceilor la nivelul Uniunii Europene

În Uniunea Europeană, castrarea reprezintă aproximativ 31,5%, producția de masculi necastrați reprezentând 45 de milioane capete în anul 2020, dintr-un […]

Wageningen University & Research  din Olanda a realizat un studiu privind costurile păstrării cozii intacte la purcei.

Dintre purceii cu cozi intacte sub observație, 10-15% au ajuns la abator cu cozi mușcate în diferite stadii. Studiul a […]

Un nou model pentru importuri lansat de Marea Britanie

Abordarea este aplicabilă importurilor de animale vii, produselor germinale, produselor de origine animală, plante și produse vegetale, la frontieră. Aceasta […]