România, sprijinită de Bulgaria, Ungaria, Italia, Letonia, Polonia și Slovacia, solicită Comisiei Europene adoptarea temeiul juridic pentru scutirea de la GAEC 7 și GAEC 8, pentru anul 2024.
Pe ordinea de zi au fost stabilite următoarele teme:
- Situația pieței europene.
Miniștrii Agriculturii din statele membre vor discuta despre piețele agricole ale Uniunii, pe baza pregătirii din cadrul Comitetului special pentru agricultură (SCA) care a avut loc 4 decembrie 2023, precum și pe baza contribuțiilor oferite de statele membre și de Comisie, ținând cont de evoluțiile geopolitice actuale și de alte schimbări climatice.
- Planuri strategice PAC.
Consiliul va discuta public asupra primului an de punere în aplicare a noilor planuri strategice ale PAC, pe baza informațiilor primite de la Comisie și de la președinție.
- Noi tehnici genomice.
În cadrul unei sesiuni publice, Consiliul va urmări să ajungă la o abordare generală (o poziție comună a statelor membre) cu privire la noile regulamente propuse privind tehnicile genomice.
- Utilizarea durabilă a pesticidelor.
Președinția va furniza public miniștrilor un raport de progres privind propunerea privind utilizarea durabilă a pesticidelor.
- Diverse.
a). Comisia va furniza Consiliului informații cu privire la pachetul privind bunăstarea animalelor.
b). Delegația slovacă va furniza informații despre viitorul alimentației și agriculturii – convergența externă.
c). Delegația României va susține derogările pentru GAEC 7 și GAEC 8 pentru anul 2024.
Începând din 2020 și până in 2023, s-a estimat că Uniunea Europeană va trece printr-o criză de sănătate din cauza COVID-19, urmată de conflictul armat la frontierele europene și condițiile meteorologice severe prelungite, făcând imposibilă implementarea a două condiționalități: GAEC 7 – rotația culturilor pe terenul arabil – pentru fermele de la 10 hectare în sus și GAEC 8 – procent minim de 4% lăsat teren in pârloagă.
Presiunile asupra fermierilor europeni generată de factorii climatici afectează tot mai mult producția și productivitatea în Uniune, fără a fi contrabalansate de noi tehnici sau tehnologii. Deficitul de apă din sol este ingrijorător,
La granițele UE conflictul armat din Ucraina este în desfășurare și continuă să provoace distorsiuni ale pieței și multe pierderi economice pentru fermierii europeni.
Eforturile statelor membre de a ajuta fermierii nu sunt susținute de rezerva foarte limitată de criză agricolă. Ca urmare, au fost stabilite reguli de derogare pentru
aplicarea standardelor GAEC 7 și GAEC 8 pentru anul 2023, prin implementarea
Regulamentului (UE) 2022/1317.
Noile standarde PAC vor reduce și mai mult producția și veniturile fermierilor în 2024, compensate prin creșterea importurilor de produse cu standarde inferioare din țări terțe.
Este evident că menţinerea factorilor perturbatori în plan economic, social şi
perspectiva de mediu necesită, de asemenea, continuarea derogărilor necesare pentru a limita efectele negative din timpul crizei.
Soluția constă în flexibilitatea acordată statelor membre pentru atingerea țintelor stabilite de arhitectura verde, folosind resursele mai eficient, cu mai multe măsuri disponibile concentrate pe producția durabilă.
În ceea ce privește durabilitatea, este necesar să se asigure mecanisme de adaptare rapidă a agriculturii, astfel încât fermierii să poată reduce efectiv pierderile de producție și cheltuielile suplimentare cauzate de factorii climatici cât și să evite riscurile pentru securitatea alimentară.
Problema condiționalităților în contextul implementării Planurilor Strategice Naționale rămâne crucială, din perspectiva aplicării standardelor GAEC7 și GAEC8.
Astfel, derogarea de la aplicarea acestor două standarde pentru anul 2024 ar trebui luată în mod responsabil, având în vedere impactul asupra securității alimentare, veniturilor fermierilor, practicilor agricole obișnuite și protecția mediului.
Argumentele pentru extinderea scutirilor pentru aplicarea GAEC 7 și GAEC 8 în
anul 2024 acoperă cel puțin următoarele aspecte:
✓ Securitate alimentară: în situații de criză, cum ar fi cele climatice, o frontieră în
conflict și o criză economică prelungită, asigurarea securității alimentare devine o prioritate critică.
Scutirile de la aplicarea GAEC 7 și GAEC 8 ar permite fermierilor să se concentreze pe producția de alimente de bază, la cererea imediată a pieței, pentru a satisfice cererea internă și externă.
✓ Practici agricole durabile: derogările ar putea continua să asigure o agricultură cu activitati conform practicilor uzuale, evitând adoptarea de practici care maximizează veniturile în detrimentul protecţiei mediului.
✓ Veniturile fermierilor: derogarea ar putea permite fermierilor să se adapteze mai bine la riscurile climatice și la schimbările pieței, protejându-le astfel veniturile, prin creșterea producției de culturi la cerere și reducerea pierderilor datorate condițiilor nefavorabile.
Având în vedere argumentele menționate mai sus, România, sprijinită de Bulgaria, Ungaria, Italia, Letonia, Polonia și Slovacia, solicită Comisiei Europene adoptarea temeiul juridic pentru scutirea de la GAEC 7 și GAEC 8, pentru anul 2024.