Joi, 29 februarie 2024, Comisia Europeană a publicat primul său raport lunar privind suspiciunile de fraudă agroalimentară.
Raportul reunește informații culese de la Rețeaua de alertă și cooperare (ACN), care facilitează schimbul de informații între statele membre cu privire la controalele agroalimentare.
Acesta include cazuri de neconformitate transfrontalieră, pe care membrii ACN le-au identificat și împărtășit ca fiind suspectate de fraudă.
Raportul acoperă întregul spectru al lanțului alimentar, inclusiv alimente pentru consumul uman, hrană pentru animale, materiale în contact cu alimentele, bunăstarea animalelor, produse de protecție a plantelor și produse de medicină veterinară.
Prin publicarea acestui raport, se dorește distribuirea acestor informații pentru a sprijini statele membre în controalele bazate pe riscuri și pentru a ghida operatorii din sectorul alimentar în evaluarea vulnerabilităților lor la practicile frauduloase și înșelătoare. Raportul de fraudă agroalimentară va fi publicat în fiecare lună.
Regulamentul privind controalele oficiale impune autorităților responsabile din statele membre să identifice și să combată practicile frauduloase și înșelătoare de-a lungul întregului lanț agroalimentar.
Regulamentul general privind legea alimentară impune operatorilor să efectueze evaluări adecvate ale vulnerabilității, să identifice riscurile și să prevină apariția acestora la introducerea pe piață a alimentelor.
Prin urmare, este esențial să le oferim informații în legătură cu suspiciunile de fraudă și practicile înșelătoare, așa cum este deja cazul notificărilor privind riscurile pentru siguranța alimentară.
Regulamentul IMSOC definește o „notificare de fraudă” și indică elementele cheie care trebuie luate în considerare.
În acest sens, frauda agroalimentară este „o nerespectare a oricărei acțiuni suspectate intenționate a unor întreprinderi sau persoane fizice, în scopul de a înșela cumpărătorii și de a obține un avantaj necuvenit din aceasta, cu încălcarea regulilor menționate la articolul 1 alineatul (2) din Regulamentul (UE) 2017/625”.
Pentru mai multe informații puteți accesa primul raport aici:
Sursa: UECBV Bruxelles