Nr. 60/09.11.2023
Către,
Autoritatea Națională Sanitară Veterinară și pentru Siguranța Alimentelor
Domnului Președinte Alexandru BOCIU
În atenția,
Domnului Ministru al Agriculturii și Dezvoltării Rurale Florin-Ionuț BARBU
Ref.: punct de vedere ACEBOP privind modificarea Ordinului 130/2023 aflat în transparență decizională.
În contextul declarațiilor publice apărute în mass media la începutul acestei săptămâni, din care rezultă că, în perioada sărbătorilor de iarnă, Guvernul intenționează să acorde persoanelor fizice permisiunea de a vinde porci din exploatațiile non-comerciale de porcine, Asociația Crescătorilor și Exportatorilor de Bovine, Ovine, Porcine din România (ACEBOP) a analizat proiectul de Ordin ANSVSA de modificare și completare a Ordinului nr. 130/2023, publicat în transparență decizională pe site-ul ANSVSA la dată de 06.11.2023 și a constatat următoarele:
Propunerea de modificare a art. 5 alin. 1 din Ordinul ANSVSA 130/2023 prevede că, pe teritoriul României, mișcarea porcinelor se realizează conform prevederilor Anexei nr. 3 la Legea nr. 122/2023 – ceea ce înseamnă că, în cazul tuturor exploatațiilor – comerciale și non-comerciale – mișcarea animalelor trebuie să se facă potrivit Legii 122/2023 (ceea ce, de altfel, este absolut normal și nici nu era nevoie de o reglementare suplimentară în acest sens).
În continuare, propunerea de modificare a art. 5 alin. 1 din Ordinul ANSVSA 130/2023 introduce o noțiune juridică nouă – respectiv gospodăria populației – prevăzând că, în cazul porcinelor provenite din gospodăriile populației, mișcarea acestora se va realiza cu respectarea prevederilor art. 7 din Ordinul 130/2023. Legea 122/2023 nu reglementează însă noțiunea de „gospodăria populației”, ci pe cea de „gospodărie ţărănească” – încadrată în categoria exploatațiilor comerciale asociative și care poate deține un număr de maxim 100 capete de porcine – precum și pe cea de „exploataţie noncomercială de porcine” – care este o exploataţie nonprofesională de subzistenţă, înregistrată în SNIIA, deţinută de persoane fizice, în care porcii sunt crescuţi pentru îngrăşare şi sacrificare pentru consum familial; în cazul exploatațiilor non-comerciale de porcine nu este permisă mișcarea suinelor. din exploatația noncomercială de porcine, porcii fiind utilizați pentru consum familial.
Pentru a ajută totuși acest tip de exploatații să intre în circuitul comercial și să poată să vândă porci, în art. nr.35 al Legii nr. 122/2023, se precizează că propietarii pot solicită autorizarea sanitară veterinară la DSVSA județeană, devenind exploatație comercială de tip familial sau gospodărie țărănească și putând astfel să vândă porci.
În ceea ce privește propunerea de modificare a art. 7 din Ordinul ANSVSA 130/2023, deși credem că scopul modificării este acela de a extinde obligația inspectării animalelor de către medicul veterinar înaintea mișcării a animalelor care provin din gospodăriile țărănești, iar nu doar în cazul animalelor care provin din exploataţiile comerciale industriale şi comerciale de tip A (acestea din urmă neexistând în Legea nr. 122/2023), totuși, în varianta publicată în transparanta decizională, formularea pare că restrânge această obligație doar la animalele care provin din gospodăriile țărănești.
Modificarea alineatului 3 al art. 12: introduce o anexă nouă la Normele specifice, respectiv Anexă nr.8.
Această reprezintă o fișă de evaluare a medicului veterinar de liberă practică, dedicată exploatațiilor COMERCIALE cu status conform și nu celor care nu comercializează porci, care trebuie să-i consume în cadrul familiei (a se vedea titlul Anexei).
La punctul III, Anexă cuprinde 4 exigențe care au fost deja solicitate în exploatațiile comerciale dinaintea apariției Legii: transmiterea săptămânală de probe de la cadavre, recoltarea de probe de sânge dacă nu sunt cadavre, vizite ale medicului veterinar la cel puțîn 3 luni pentru verificarea statusului de sănătate, perioada de 30 de zile de așteptare în cazul porcinelor nou introduse în fermă, timp în care acestea nu părăsesc fermă.
Prin abrogarea art. 14 se renunță la obligația propietarilor de exploatații comerciale autorizate de a depune, în 45 de zile de la publicarea ordinului, a unui plan de urgență pentru intervenția în cazul unui focar de PPA.
Considerăm că este normală excluderea, deoarece există Planul de contingență al României în caz de pestă porcină africană, notificat la Comisia Europeană.
Avem convingerea că, în cadrul procesului de transparență decizională, ANSVSA va ține cont de toate punctele de vedere primite și că formă finală a modificărilor pe care intenționează să le aducă Ordinului 130/2023 va fi în deplină concordanță atât cu Legea 122/2023, cât și cu legislația comunitară care stabilește măsuri speciale de control a pestei porcine africane în statele membre, inclusiv în România.
Cu mulțumiri și deosebită considerație,
Președinte ACEBOP
Dr. Mary-Eugenia PANĂ