Comisia Europeană a propus o prelungire a acordului temporar de transport rutier semnat cu Ucraina, care permite transportatorilor ucraineni să-și mărească operațiunile pe drumurile Uniunii Europene (UE) cu aproximativ 40%.
Aceste camioane suplimentare transportă bunuri vitale în Ucraina, cum ar fi combustibil și ajutor umanitar, ajutând în același timp bunuri ucrainene precum cereale, fructe și produse industriale să ajungă în UE și în restul lumii.
Acordul inițial semnat în iunie 2022, acordă drepturi de transport bilateral transportatorilor ucraineni și UE pentru teritoriile celorlalți. Acesta a fost destinat să sprijine rutele de solidaritate UE-Ucraina, care au fost înființate ca alternative la rutele maritime ale Mării Negre atunci când porturile Ucrainei au fost blocate de Rusia, și a avut impactul scontat.
Acordul a dus la o creștere rapidă a operațiunilor de transport: în prima lună de la aplicare, au fost transportate aproape jumătate de milion de tone de mărfuri agricole ucrainene – o creștere semnificativă față de cele 320.000 de tone ale lunii precedente.
Chiar și odată ce inițiativa pentru cereale la Marea Neagră a fost convenită în august 2022, permițând exportul limitat de mărfuri pe mare din Ucraina, exporturile rutiere au continuat să crească, atingând 640.000 de tone în octombrie 2022.
Aceste exporturi au oferit un colac de salvare pentru economia Ucrainei. De exemplu, Acordul autorizează și tranzitul rutier de mărfuri ucrainene prin UE către țări terțe. Numai între iulie și septembrie 2022, aceasta a canalizat peste 1 miliard de euro în economia Ucrainei.
Actualul acord expiră la sfârșitul lunii iunie 2023. Noua propunere ar urma să-l prelungească până la 31 decembrie 2025.
UE are și un acord de transport rutier în vigoare cu Republica Moldova. Acesta a fost prelungit în decembrie 2022.
Exporturile de cereale ucrainene explicate.
De la începutul invaziei ruse a Ucrainei în februarie 2022, exporturile ucrainene de cereale au fost grav perturbate. De peste patru luni, navele militare rusești blochează porturile ucrainene din Marea Neagră.
La 22 iulie 2022, Națiunile Unite și Turcia au încheiat un acord pentru deschiderea unui coridor umanitar maritim sigur în Marea Neagră (Inițiativa privind cerealele Mării Negre). De atunci, peste 900 de nave pline cu cereale și alte produse alimentare au părăsit trei porturi ucrainene: Chornomorsk, Odesa și Yuzhny/Pivdennyi.
Deși deblocarea rutei maritime de export a contribuit la abordarea crizei globale a securității alimentare și la scăderea prețurilor la cereale, restanțele de export rămân semnificative.
Ce s-a exportat până acum?
În martie 2023, peste 23 de milioane de tone de cereale și alte produse alimentare au fost exportate prin intermediul Inițiativei pentru cereale la Marea Neagră.
Aproape 49% din încărcătură era porumb, cerealele cele mai afectate de blocajele din grânarele ucrainene la începutul războiului (75% din cele 20 de milioane de tone de cereale stocate). A trebuit mutat rapid pentru a face loc grâului din recolta de vară.
Unde se livrează cerealele ucrainene?
Peste 65% din grâul exportat prin Inițiativa pentru cereale la Marea Neagră a ajuns în țările în curs de dezvoltare. Porumbul este exportat aproape în mod egal în țările dezvoltate și în curs de dezvoltare.
Ponderea exportului de cereale în funcție de averea țării
Programul Alimentar Mondial al Națiunilor Unite (PAM) a reluat transportul de grâu din porturile Mării Negre. Înainte de război, PAM și-a cumpărat jumătate din stocul de cereale din Ucraina. Până în prezent, peste 456 000 de tone de grâu au părăsit porturile ucrainene în drum spre Etiopia, Yemen, Djibouti, Somalia și Afganistan.
Ponderea exportului pe marfă și destinație.
UE este un mare producător și exportator mondial de grâu. În 2022, conform estimărilor, UE a exportat aproximativ 36 de milioane de tone de grâu moale. Țările de destinație includ Algeria, Maroc, Egipt, Pakistan și Nigeria.
Cum s-au schimbat prețurile alimentelor din cauza războiului?
Invazia Ucrainei de către Rusia a provocat o creștere semnificativă a prețurilor alimentelor pe piețele globale. Prețurile cerealelor au crescut deosebit de puternic.
Atât căile de solidaritate (rute create de UE pentru a ajuta Ucraina să-și exporte produsele agricole, printre alte produse), cât și Inițiativa pentru cereale la Marea Neagră au contribuit în mod semnificativ la scăderea prețurilor.
(Direcția Generală Mobilitate și Transport a Comisiei Europene)