A fost publicat avizul EFSA (European Food Safety Authority) privind protecția bovinelor în timpul transportului.
În cadrul strategiei “de la fermă la furculiță” (F2F), Comisia Europeană a solicitat EFSA o opinie științifică pentru modificarea legislației europene privind bunăstarea animalelor.
Prezentul aviz se referă la protecția bovinelor, inclusiv a vițeilor, în timpul transportului. Bunăstarea vitelor în timpul transportului rutier a constituit principalul obiectiv, dar sunt acoperite și alte mijloace de transport.
Sunt descrise practicile curente legate de transportul bovinelor în diferitele etape (pregătire, încărcare/descărcare, tranzit și pauze de călătorie).
Au fost identificate 11 puncte de risc ca fiind relevante pentru bunăstarea bovinelor în timpul transportului pe baza severității, duratei și frecvenței de apariție, respectiv: stresul de grup, de manipulare, stresul termic, leziuni, stres de mișcare, foame prelungită, sete prelungită, tulburări respiratorii, posibilitate restrânsă de mișcare, probleme de odihnă și suprastimulare senzorială. Pot apărea mai multe pericole, în principal legate de manipulatori neexperimentați/neinstruiți, manevrare necorespunzătoare, deficiențe structurale ale vehiculelor și instalațiilor, condiții proaste de condus, condiții microclimatice și de mediu nefavorabile și practici de creștere necorespunzătoare.
Avizul conține concluzii generale și specifice referitoare la diferitele etape ale transportului bovinelor. Pe baza lor, au fost elaborate recomandări pentru prevenirea pericolelor și pentru corectarea / atenuarea consecințelor asupra bunăstării. Au fost elaborate și recomandări pentru definirea pragurilor cantitative pentru condițiile microclimatice în cadrul mijloacelor de transport și a pragurilor spațiale (spațiul minim per animal). Evoluția consecințelor afectării bunăstării în timp a fost evaluată în raport cu durata maximă a călătoriei.
Avizul acoperă scenarii specifice de transport de animale identificate de Comisia Europeană referitoare la transportul vițeilor neînțărcați, ale bovinelor transportate spre abator, exportul naval de vite, exportul pe cale rutieră, feriboturi roll-on-roll-off.
Consecințele relevante din timpul încărcării/descărcării bovinelor sunt: stresul de manipulare, stresul termic, restricția mișcării, rănile și suprastimularea senzorială.
Principalele măsuri preventive sunt înființarea și întreținerea unor instalații adecvate, evitarea încărcării în timpul orelor calde și instruirea manipulanților.
În ceea ce privesc condițiile microclimatice în timpul transportului rutier , pentru a reduce riscul ca urmare a expunerii la temperaturi ridicate, temperatura din interiorul vehiculelor care transportă bovinele nu trebuie să depășească temperatura critică superioară estimată la 25°C.
Pentru spațiul orizontal la dispoziția bovinelor în timpul transportului rutier, dovezile disponibile sugerează că este necesară o valoare k de cel puțin 0,034 în ecuația alometrică referitoare la spațiu cu greutatea în viu, pentru ca animalele să își poată ajusta postura, ca răspuns la accelerație și alte evenimente. Toate animalele dintr-un compartiment trebuie să aibă spațiu suficient pentru a sta culcate și a putea să facă mișcări de culcare și de ridicare.
Spațiul vertical dintr-un mijloc de transport este, de asemenea, important pentru bunăstarea vitelor. În ceea ce privește înălțimea punții, cercetarea disponibilă este limitată. Pentru categoriile de bovine, se recomandă o înălțime a punții, luând în considerare rezultatul înălțime la greabăn × 1,17 + 20 cm, pentru a permite mișcări naturale și o bună ventilație în camioane. Această recomandare corespunde cu cel puțin 40 cm deasupra greabănului pentru bovinele adulte. Este nevoie de cercetare în continuare, pentru a stabili praguri bazate pe date reale.
Perioada de timp în care animalele sunt expuse pericolelor depinde de durata călătoriei. Numărul și gravitatea pericolelor la care sunt expuse animalele în timpul transportului influențează consecințele de bunăstare rezultate (continue sau semi-continue, progresive și sporadice). Pe baza dovezilor privind consecințele frecvente asupra bunăstării care implică stres și stări afective negative, durata și frecvența călătoriei ar trebui reduse la minimum.
Pentru a limita impactul transportului asupra bunăstării, EFSA recomandă să se ia în considerare că: stresul de mișcare și suprastimularea senzorială încep de îndată ce vehiculul începe să se miște și continuă în timp ce vehiculul se mișcă, ceea ce poate duce la oboseală și stări afective negative, cum ar fi frica și suferința; durerea și/sau disconfortul din cauza stărilor de sănătate sau a rănilor pot fi relativ rare, dar pentru animalele afectate, consecințele pot fi severe și se vor agrava în timpul transportului, putând duce la suferință; problemele de odihnă sunt de așteptat să crească odată cu creșterea duratei călătoriei, deoarece lipsa odihnei devine mai problematică pentru animale și poate duce la oboseală; chiar și atunci când un vehicul de transport este echipat cu apă, setea prelungită poate duce la deshidratare și stări afective negative asociate, iar modificări fiziologice asociate cu setea au fost identificate după 9 ore de transport; din cauza dificultăților practice în hrănirea animalelor pe timpul transportului, modificările fiziologice indicând foamea pot fi prezente după 12 ore de transport.
Pentru cei interesați, raportul complet EFSA poate fi găsit aici: https://efsa.onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.2903/j.efsa.2022.7442
In data de 26 septembrie, EFSA va susține un eveniment public in care vor fi prezentate rezultatele opiniilor științifice privind bunăstarea animalelor in timpul transportului.
Mai multe informații pot fi găsite aici: https://www.efsa.europa.eu/en/events/register-now-public-event-efsa-findings-animal-welfare-transported-animals