A fost publicat avizul EFSA (European Food Safety Authority) privind protecția bovinelor în timpul transportului.

A fost publicat avizul EFSA (European Food Safety Authority) privind protecția bovinelor în timpul transportului.

În cadrul strategiei “de la fermă la furculiță” (F2F), Comisia Europeană a solicitat EFSA o opinie științifică pentru modificarea legislației europene privind bunăstarea animalelor.

Prezentul aviz se referă la protecția bovinelor, inclusiv a vițeilor, în timpul transportului. Bunăstarea vitelor în timpul transportului rutier a constituit principalul obiectiv, dar sunt acoperite și alte mijloace de transport.

Sunt descrise practicile curente legate de transportul bovinelor în diferitele etape (pregătire, încărcare/descărcare, tranzit și pauze de călătorie).

Au fost identificate 11 puncte de risc ca fiind  relevante pentru bunăstarea bovinelor în timpul transportului pe baza severității, duratei și frecvenței de apariție, respectiv:  stresul de grup, de manipulare, stresul termic, leziuni, stres de mișcare, foame prelungită, sete prelungită, tulburări respiratorii, posibilitate restrânsă de mișcare,  probleme de odihnă și suprastimulare senzorială.  Pot apărea mai multe pericole, în principal legate de manipulatori neexperimentați/neinstruiți, manevrare necorespunzătoare, deficiențe structurale ale vehiculelor și instalațiilor, condiții proaste de condus, condiții microclimatice și de mediu nefavorabile și practici de creștere necorespunzătoare.

Avizul conține concluzii generale și specifice referitoare la diferitele etape ale transportului bovinelor. Pe baza lor, au fost elaborate recomandări pentru prevenirea pericolelor și pentru corectarea / atenuarea consecințelor asupra bunăstării. Au fost elaborate și recomandări pentru definirea pragurilor cantitative pentru condițiile microclimatice în cadrul mijloacelor de transport și a pragurilor spațiale (spațiul minim per animal). Evoluția consecințelor afectării bunăstării în timp a fost evaluată în raport cu durata maximă a călătoriei.

Avizul acoperă scenarii specifice de transport de animale identificate de Comisia Europeană referitoare la transportul vițeilor neînțărcați, ale bovinelor transportate spre abator, exportul naval de vite, exportul pe cale rutieră, feriboturi roll-on-roll-off.

Consecințele  relevante din timpul încărcării/descărcării bovinelor sunt: ​​stresul de manipulare, stresul termic, restricția mișcării, rănile și suprastimularea senzorială.

 Principalele măsuri preventive sunt înființarea și întreținerea unor instalații adecvate, evitarea încărcării în timpul orelor calde și  instruirea manipulanților.

În ceea ce privesc condițiile microclimatice în timpul transportului rutier , pentru a reduce riscul  ca urmare a expunerii la temperaturi  ridicate, temperatura din interiorul vehiculelor care transportă bovinele nu trebuie să depășească temperatura critică superioară estimată la 25°C.

Pentru spațiul orizontal la dispoziția bovinelor în timpul transportului rutier, dovezile disponibile sugerează că este necesară o valoare k de cel puțin 0,034 în ecuația alometrică referitoare la spațiu cu greutatea în viu, pentru ca animalele să își poată ajusta  postura, ca răspuns la accelerație și alte evenimente. Toate animalele dintr-un compartiment trebuie să aibă spațiu suficient pentru a sta culcate și a putea să facă mișcări de culcare și de ridicare.

Spațiul vertical dintr-un mijloc de transport este, de asemenea, important pentru bunăstarea vitelor. În ceea ce privește înălțimea punții, cercetarea disponibilă este limitată. Pentru categoriile de bovine, se recomandă o înălțime a punții, luând în considerare rezultatul  înălțime la greabăn × 1,17 + 20 cm, pentru a permite mișcări naturale și o bună ventilație în camioane. Această recomandare corespunde cu cel puțin 40 cm deasupra greabănului pentru bovinele adulte. Este nevoie de cercetare în continuare, pentru a stabili praguri bazate pe date reale.

Perioada de timp în care animalele sunt expuse pericolelor depinde de durata călătoriei. Numărul și gravitatea pericolelor la care sunt expuse animalele în timpul transportului influențează consecințele de bunăstare rezultate (continue sau semi-continue, progresive și sporadice). Pe baza dovezilor privind consecințele frecvente asupra bunăstării care implică stres și stări afective negative, durata și frecvența călătoriei ar trebui reduse la minimum.

Pentru a limita impactul transportului asupra bunăstării, EFSA recomandă să se ia în considerare că: stresul de mișcare și suprastimularea senzorială încep de îndată ce vehiculul începe să se miște și continuă în timp ce vehiculul se mișcă, ceea ce poate duce la oboseală și stări afective negative, cum ar fi frica și suferința; durerea și/sau disconfortul din cauza stărilor de sănătate sau a rănilor pot fi relativ rare, dar pentru animalele afectate, consecințele pot fi severe și se vor agrava  în timpul transportului, putând  duce la suferință; problemele de odihnă sunt de așteptat să crească odată cu creșterea duratei călătoriei, deoarece lipsa odihnei devine mai problematică pentru animale și poate duce la oboseală; chiar și atunci când un vehicul de transport este echipat cu  apă, setea prelungită poate duce la deshidratare și stări afective negative asociate, iar modificări fiziologice asociate cu setea au fost identificate după 9 ore de transport; din cauza dificultăților practice în hrănirea animalelor pe timpul transportului, modificările fiziologice indicând  foamea pot fi prezente după 12 ore  de transport.

Pentru cei interesați, raportul complet EFSA poate fi găsit aici: https://efsa.onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.2903/j.efsa.2022.7442

In data de 26 septembrie, EFSA va susține un eveniment public in care vor fi prezentate rezultatele opiniilor științifice privind bunăstarea animalelor in timpul transportului.

Mai multe informații pot fi găsite aici: https://www.efsa.europa.eu/en/events/register-now-public-event-efsa-findings-animal-welfare-transported-animals

Ultimele articole adaugate

ANTIBIOTICE – consum mai mare la oameni sau la animale?

În studiile vechi în domeniu, apărea un procent șocant de 70% consum antibiotice la animale, față de 30% consum uman. […]

Frauda agroalimentară: Comisia Europeană  publică primul raport lunar 

Joi, 29 februarie 2024, Comisia Europeană a publicat primul său raport lunar privind suspiciunile de fraudă agroalimentară. Raportul reunește informații […]

Ce înseamnă produsele alimentare rezultate în laborator și care ar trebui să fie orientarea în Uniunea Europeană

Figura 1. Procesul de producere în laborator a “cărnii de porc” (sursa OCDE nr. 182) cu următoarele comentarii: Celulele stem […]

Porcul la sfârșitul anului 2023 și începutul anului 2024

În anul 2023, România a înregistrat un efectiv total de 2,8 milioane capete porci, cu peste 10% mai mic decât […]

Consiliul UE pentru agricultură și pescuit (AgriFish) se va reuni la Bruxelles pe 23 ianuarie 2024

Președinția belgiană va prezenta o informare asupra programului său de lucru pentru semestrul în curs. În această perioadă, președinția belgiană […]

Impactul liberalizării comerțului cu Ucraina la carnea de pasăre și ouă

Importurile de carne de pasăre din Ucraina rămase în statele europene au atins, până la începutul lunii noiembrie 2023, 204.225 […]

În perioada 10-11 decembrie 2023 va avea loc la Bruxelles o reuniune a Consiliului pentru Agricultură și Pescuit (AgriFish)

România, sprijinită de Bulgaria, Ungaria, Italia, Letonia, Polonia și  Slovacia, solicită  Comisiei Europene adoptarea temeiul juridic pentru  scutirea de la […]

A.C.E.B.O.P. susține poziția UECBV, organizație europeană din care face parte, privind Decretul francez pentru utilizarea anumitor denumiri  dedicate alimentelor care conțin proteine vegetale

Decretul francez este o bază bună pentru viitoarele norme europene privind clarificarea denumirilor cărnii și evitarea confuziei consumatorilor, evitarea comparațiilor […]

Punct de vedere A.C.E.B.O.P. privind modificarea Ordinului 130/2023 aflat în transparență decizională.

Nr. 60/09.11.2023 Către, Autoritatea Națională Sanitară Veterinară și pentru Siguranța Alimentelor Domnului Președinte Alexandru BOCIU În atenția, Domnului Ministru al […]

A intrat în vigoare legea germană de etichetare a bunăstării cărnii de porc

Legea solicită crescătorilor de porci să-și raporteze practicile de creștere, iar întreprinderile alimentare să eticheteze carnea în consecință. Eticheta face […]

Cercetătorii de la ETH Zurich și de la Universitatea din Basel au dezvoltat un vaccin care protejează animalele de Salmonella

Ca  toți agenții patogeni, bacteriile sunt capabile să evite eficacitatea unui vaccin, modificându-și genele. Pentru oamenii de știință care doresc […]

Campanie STOP PPA

VACDIVA: SPERANȚA LUPTEI ÎMPOTRIVA PESTEI PORCINE AFRICANE (PPA)

Seminarul va avea loc la Comitetul Economic Social European – CESE, Bruxelles, pe 10 iulie, la ora 9.00 și este […]

Diferite metode de castrare a purceilor la nivelul Uniunii Europene

În Uniunea Europeană, castrarea reprezintă aproximativ 31,5%, producția de masculi necastrați reprezentând 45 de milioane capete în anul 2020, dintr-un […]

Wageningen University & Research  din Olanda a realizat un studiu privind costurile păstrării cozii intacte la purcei.

Dintre purceii cu cozi intacte sub observație, 10-15% au ajuns la abator cu cozi mușcate în diferite stadii. Studiul a […]

Un nou model pentru importuri lansat de Marea Britanie

Abordarea este aplicabilă importurilor de animale vii, produselor germinale, produselor de origine animală, plante și produse vegetale, la frontieră. Aceasta […]