În 2022, carnea de miel s-a scumpit cu 30%, comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut. În majoritatea regiunilor, săptămânile dinaintea Paștelui ortodox au adus prețuri între 40 ți 60 de lei pentru un kilogram de miel sacrificat. În viu, carnea de miel a costat în jur de 20 de lei/kg.
Anul trecut, în aceeași perioadă, carnea de miel în carcasă se vindea cu prețuri cuprinse între 16 lei și 33 de lei pe kilogram.
Contextul socio-politic actual a dus la scumpirea mai multor produse, începând de la cereale, la îngrășăminte și combustibil. De asemenea, prețurile la energia electrică și gaze au crescut de la începutul anului.
Toți acești factori duc la scumpiri majore și în cazul alimentelor, iar carnea de miel nu a făcut excepție. Din cauza scumpirilor, crescătorii de animale au fost nevoiți să majoreze prețurile pentru a nu da faliment, mai ales cei care au o afacere mică. Un alt factor care a influențat prețul a fost seceta, care a dus la o reducere a suprafeței de pășunat și o calitate de nutrițională slabă a fânului.
Preț peste media europeană
În săptămâna a 14-a, prețul cărnii de miel românesc a depășit cu puțin media europeană. Carcasa de 100 de kilograme de miel cu greutatea mai mică de 13 kilograme costa în medie 698,8 euro.
Prețul era mai mare cu 19,2% comparativ cu perioada similară a anului trecut și cu 7,8 peste nivelul din luna martie, potrivit datelor Comisiei Europene referitoare la prețurile de producător. În ceea ce privește mielul de peste 13 kilograme, prețul mediu în UE era de 729,8 euro carcasa de 100 kilograme, cu 5% mai mare față de anul trecut și cu 4% mai mare decât în luna martie.
„A cântărit mult la preț și oferta de miei, care a scăzut, ca urmare a vânzărilor de animale vii către țările arabe, de la începutul anului. Alternativa „mâncăm și cumpărăm puțin” a fost cea mai utilizată. Despre corectitudinea prețului este greu de discutat. Cheltuielile nu sunt aceleași pentru cele două sisteme de creștere: extensive și intensive. Depinde și de genetica, bunăstarea, alți factori. Într-un cuvânt, prețul de producție este diferit, ceea ce face ca prețul de vânzare să fi diferit și el”, declară dr. Mary Pană, președintele Asociației Crescătorilor și Exportatorilor de Bovine, Ovine și Porcine din România (ACEBOP).
Analiștii estimează că modelele de producție intensive, cu furaj achiziționat, au suferit mai mult decât modelele de producție extensive, pe fondul exploziei prețului la cereale, uleiuri, transport, energie – explozie declanșată dinaintea conflictului armat dintre Rusia și Ucraina.
Războiul dintre Ucraina afectează grav producția și comerțul cu cereale și implicit influențează mult creșterea prețului la carne. Ucraina și Rusia înseamnă peste 30 % din comerțul Mondial cu grâu, și aproximativ 50% din comerțul cu floarea soarelui și cu semințe oleaginoase, materii prime importante pentru furaje. Unele state membre au introdus restricții la exportul cerealelor, cum ar fi Ungaria, care poate exporta numai în scopuri umanitare.
În topul european al producătorilor de carne de oaie
De regulă, în perioada Sărbătorilor Pascale se sacrifică în jur de 100.000 de capete.
„Anul acesta, ca urmare a exporturilor mari de animale vii, s-ar putea ca oferta să fie mai mică, ținând cont și de marii exportatori care păstrează o parte bună din efective pentru vânzările din vară-toamnă, spre țările arabe. Aceste state preferă mielul românesc datorită unei calități gustative superioare și plătesc bine pentru animalele vii” adaugă președintele ACEBOP.
România este al doilea cel mai mare producător de care de oaie din UE, având o cotă de piață de 17% cu un număr de 6,3 milioane de capete tranșate.
În ceea ce privește producția de carne realizată, România are conform datelor din 2021 pe poziția a treia, cu 73,3 mii de tone de carne în carcasă, cu 5,3% sub cea din 2020. Spania a produs 120,3 mii de tone de carne de miel, cu 4,5% mai mult decât în 2020. Franța a produs 82,8 mii de tone, cu 1,9% peste nivelul din 2020.
Dacă în 2021 sacrificarea ovinelor era în scădere cu 5,3 față de anul 2020, la caprine sacrificarea a urcat cu 22% în timp ce media europeană a crescut cu 5.9%.
Factorii care au dus la aceste scumpiri au fost ca în cazul multor altor alimente, creșterile de prețuri la energia electrică, gaze naturale, cereale, combustibil și îngrășăminte.
România ocupă locul al doilea în Uniunea Europeană, după Spania, la efectivele de ovine și caprine, cu 12,09 milioane de capete.
Cât a costat carnea de miel la supermarket
Comerțul cu piese din marile rețele de distribuție a afișat prețuri destul de mari pentru buzunarele românilor.
O analiză a Asociației Pro Consumatori dată publicității cu o săptămână înaintea Paștelui a arătat o majorare a prețurilor între 38% și 43% la sortimentele de carne de miel din supermarketuri.
Astfel, consumatorii au plătit între 49 de lei/kg și 50 de lei/kg la carcasa de miel, între 59 de lei/kg și 60lei/kg la cotletul de miel cu os, între 53 de lei/kg și 58 de lei/kg la organele de miel.
În gospodăriile țărănești, mieii s-au vândut cu 20 lei kilogramul în viu, ceea ce a însemnat un preț al carcasei de miel care a pornit de la 40 lei/kg, având în vedere randamentul mieilor după sacrificarea, care variază între 55% și 60%.
Consum scăzut în rândul românilor
Românii nu sunt mari consumatori de care de oaie și obișnuiesc să o includă în meniul lor doar de Paște. Consumul mediu anual nu depășește 3 kilograme pe cap de locuitor. De aceea, afacerile cu oi se concentrează în mare, principal pe export, iar ciobanii vând animale vii mai ales în țări precum Israel, Libia, Iordania și Liban.
„Este clar că segmentul cărnii de miel are potențial mare de dezvoltare, dar totul depinde de cum știm să gestionăm resursele și dorința de a face ceva în direcția asta. Ideal ar fi ca strategia să se focuseze, înainte de toate, pe educația românilor în ceea ce privește consumul de carne de miel. Se pot face campanii de promovare cu accent pe partea gastronomică și care să îi îndemne pe români să aleagă mai des carnea de miel, pe parcursul întregului an, nu doar de Sărbători”, afirmă Eugen Capră, CEO CARNEXPO Grill.
Puterea de cumpărare a românilor a scăzut, astfel că mulți dintre ei s-au îndreptat spre achiziția de piese de miel, câteva kilograme, de exemplu piese pentru ciorbă, organe pentru drob. Au scăzut și vânzările la carcasa întreagă, având în vedere că jumătate de carcasă fără cap a depășit 300 de lei, preț greu susținut de salariul mic.
„Există de câțiva ani și orientarea spre carnea de pasăre și porc, determinate de mai muți factori – petrecerea la grătar alături de familie și prieteni, orientări noi nutriționale, impactul tragediilor maritime care au scăzut numărul consumatorilor, lipsa unei culturi și a unui marketing adecvat care să crească apetitul pentru carnea de miel, completează dr. Mary Pană.
Sectorul cărnii de miel din perspectiva europeană
La sfârșitul anului 2021, efectivul european de ovine și caprine se situa în scădere cu 2,7 milioane de capetele (3,7% față de anul 2020), considerat cel mai scăzut efectiv din ultimii 20 de ani.
Este previzionată o scădere a producției de carne de oaie și capră în special datorită prețului la furaje, care va duce la sacrificări la greutate mai mică.
Prognoza indică o scădere a producției cu 2% de la an la an, ceea ce va duce la menținerea unui preț ridicat dar și la mărirea importurilor. Exporturile UE de carne de oaie au scăzut cu 19% deja din 2021.
Exporturile de animale vii au scăzu în 2021 cu aproape 13% și continuă să scadă în 2022. Mai puține animale au fost transportate în Libia, Liban și Arabia Saudită și din cauza transportului dificil prin Marea Neagră și a creșterii prețului la carburanți. Și nu în ultimul rând, numărul de animale care au mers către destinații din Orientul Mijlociu nu a putut compensa declinul exporturilor din Marea Britanie.
Sursa: Industria Cărnii