În ultimii trei ani, Comisia Europeană a efectuat mai multe audituri privind bunăstarea animalelor, fiind evidențiate probleme majore de bunăstare a animalelor și niveluri scăzute de conformitate în mai multe state membre.
În data de 19 iunie, membrii Parlamentului European au votat, cu 605 voturi pentru din 689,înființarea Comitetului de anchetă privind transportul animalelor vii, ca urmare a auditurilor. Aceasta este prima anchetă aprobată de Parlament în acest mandat legislativ și doar a treia de la înființare.
Va urma evaluarea riscurilor, reexaminarea responsabilităților Comisiei Europene și ale statelor membre în aplicarea normelor în domeniu.
40 de membri ai Parlamentului European s-au alăturat unei coaliții de ONG-uri care solicită interzicerea transportului animalelor pe distanțe lungi limitat pe parcursul crizei coronavirusului.
Aceștia susțin că reintroducerea controalelor la frontieră a dus la întârzieri care riscă să afecteze bunăstarea animalelor și, prin extindere, sănătatea umană.
Un purtător de cuvânt al asociației de fermieri și cooperative COPA-COGECA, a declarat că bunăstarea animalelor în timpul transportului este o „problemă complexă” și una despre care consideră că „nu poate fi rezolvată prin simplă interzicere sau prin impunerea unei limite asupra timpului de transport.”
„Ceea ce am dori să vedem înainte de a adopta o nouă legislație este faptul că statele membre pun în aplicare strict Regulamentul (CE) nr. 1/2005 al Consiliului și toate celelalte legislații ale UE privind bunăstarea animalelor”, a adăugat acesta.
România este pe ultima sută de metri în publicarea Legii transportului animalelor către țările terțe, Lege care aduce imbunătățiri Regulamentului 1/2005.
Câteva din punctele și conceptele noi pe care le aduce această:
- Legiferează condițiile de bunăstare animală până la destinație (țări non- UE);
- Stabilește prezența unui medic veterinar în transportul maritim, obligatoriu în perioadele de caniculă, în călătoriile care depășesc 10 zile;
- Personalul medical poate fi contractat de exportator, importator, organizator sau transportator;
- Pe cale rutieră, când temperatura exterioară este caniculară, suprafață alocată per animal va crește cu minimum 10%;
- Pe cale maritimă, suprafață, în aceleași condiții, va crește cu 15%;
- În plus, rumegătoarele care prezintă coarne, vor dispune de încă 7% că suprafață de cazare și vor avea boxe separate, pentru fiecare animal;
- În zona destinată îmbarcării, se va monta un sistem video, prin care se va monitoriza încărcarea;
- Autorizarea navelor se va face în echipa mixtă, un reprezentant DSVSA județeană cu un reprezentant al Autorității Navale; vor fi fotografiate toate piesele, sistemele relevante de la bord – piese la dosarul de autorizare, iar imaginile vor fi păstrate timp de 6 luni;
- Certificatul de sănătate pentru transport animale vii va fi eliberat sub semnătură de către medicul oficial din PIF;
- Personalul medical contractat va verifică zilnic animalele, redactând un raport cu toate aspectele legate de sănătatea și bunăstarea animalelor de pe navă;
- Legea cuprinde și sancțiuni, contravenții – considerabile că valoare;
- Normele de aplicare a Legii vor fi publicate la 180 de zile de la publicarea acesteia, prin Ordin al președintelui ANSVSA.