Comisie de anchetă europeană privind bunăstarea animalelor în timpul transportului

În ultimii trei ani, Comisia Europeană a efectuat mai multe audituri privind bunăstarea animalelor, fiind evidențiate probleme majore de bunăstare a animalelor și niveluri scăzute de conformitate în mai multe state membre.

În data de 19 iunie, membrii Parlamentului  European au votat, cu 605 voturi pentru din 689,înființarea  Comitetului de anchetă privind transportul animalelor vii, ca urmare a auditurilor. Aceasta este prima anchetă aprobată de Parlament în acest mandat legislativ și doar a treia de la înființare.

Va urma evaluarea  riscurilor, reexaminarea responsabilităților Comisiei Europene și ale statelor membre în aplicarea normelor în domeniu.

40 de membri ai Parlamentului European s-au alăturat unei coaliții de ONG-uri care solicită interzicerea transportului animalelor pe distanțe lungi limitat pe parcursul crizei coronavirusului.

Aceștia susțin că reintroducerea controalelor la frontieră a dus la întârzieri care riscă să afecteze bunăstarea animalelor și, prin extindere, sănătatea umană.

Un purtător de cuvânt al asociației de fermieri și cooperative COPA-COGECA, a declarat  că bunăstarea animalelor în timpul transportului este o „problemă complexă” și una despre care consideră că „nu poate fi rezolvată prin simplă interzicere sau prin impunerea unei limite asupra timpului de transport.”

„Ceea ce am dori să vedem înainte de a adopta o nouă legislație este faptul că statele membre pun în aplicare strict Regulamentul (CE) nr. 1/2005 al Consiliului și toate celelalte legislații ale UE privind bunăstarea animalelor”, a adăugat acesta.

România este pe ultima sută de metri în publicarea Legii transportului animalelor către țările terțe, Lege care aduce imbunătățiri Regulamentului 1/2005.

Câteva din punctele și conceptele noi pe care le aduce această:

  • Legiferează condițiile de bunăstare animală până la destinație (țări non- UE);
  • Stabilește prezența unui medic veterinar în transportul maritim, obligatoriu în perioadele de caniculă, în călătoriile care depășesc 10 zile;
  • Personalul medical poate fi contractat de exportator, importator, organizator sau transportator;
  • Pe cale rutieră, când temperatura exterioară este caniculară, suprafață alocată per animal va crește cu minimum 10%;
  • Pe cale maritimă, suprafață, în aceleași condiții, va crește cu 15%;
  • În plus, rumegătoarele care prezintă coarne, vor dispune de încă 7% că suprafață de cazare și vor avea boxe separate, pentru fiecare animal;
  • În zona destinată îmbarcării, se va monta un sistem video, prin care se va monitoriza încărcarea;
  • Autorizarea navelor se va face în echipa mixtă, un  reprezentant DSVSA județeană cu un reprezentant al Autorității Navale; vor fi fotografiate toate piesele, sistemele relevante de la bord – piese la dosarul de autorizare, iar imaginile vor fi păstrate timp de 6 luni;
  • Certificatul de sănătate pentru transport animale vii va fi eliberat sub semnătură de către medicul oficial din PIF;
  • Personalul medical contractat va verifică zilnic animalele, redactând un raport cu  toate aspectele legate de sănătatea și bunăstarea animalelor de pe navă;
  • Legea cuprinde și sancțiuni, contravenții –  considerabile că valoare;
  • Normele de aplicare a Legii vor fi publicate la 180 de zile de la publicarea acesteia, prin Ordin al președintelui ANSVSA.

Ultimele articole adaugate

Nerespectarea bunăstării animalelor în fermele spaniole

Suntem cutremurați de chinurile prin care trec porcii în fermele spaniole! Comisia Europeană trebuie să intervină! Așa cum am spus-o […]

Cerințele autorităților române privind transportul animalelor – un exemplu pentru deputații europeni

La 19 iunie, deputații europeni au decis să înființeze un comitet de anchetă pentru a analiza presupusele încălcări ale aplicării […]

Influența aviară face ravagii în Europa

Pe lângă pesta porcină africană care a închis granițele multor state, Europa se confruntă cu probleme grave comerciale în filiera […]

Strategia Farm to Fork (F2F): Avem nevoie de acțiune!

ACEBOP, membră a  Uniunii Europene a comerțului cu animale și a meseriilor din filiera cărnii (UECBV) din anul 2015, susține și […]

Dificultățile cu care se confruntă fermierii din cauza epidemiei COVID-19

Cu ocazia reuniunii miniștrilor agriculturii din UE, care a avut loc în data de 16 noiembrie 2020, președinții Copa și […]

Bunăstarea animalelor, etichetarea ei – priorități pentru Comisia Europeană

La 21 iulie 2020, președinția germană a transmis  statelor membre un chestionar privind posibila introducere a unei etichete de bunăstare […]

Participarea Președintelui A.C.E.B.O.P., dr. Mary Pană la grupul de lucru COPA-COGECA „Ouă și carne de pasăre”

Desfășurată pe platforma ZOOM cu membrii din aproape toate statele europene, a reprezentat prima participare a producătorilor de ouă și carne […]

Interviu cu Președintele A.C.E.B.O.P. la BZI LIVE

Puteți viziona emisiunea integrală aici. Știrea înițială Marţi, 2 noiembrie 2020, începând cu ora 11:00, Președintele A.C.E.B.O.P., dna Mary Pană, […]

Prima discuție referitoare la opțiunile pentru etichetarea bunăstării animalelor

Opțiunile pentru etichetarea bunăstării animalelor pentru a transmite  valoarea adăugată prin lanțul alimentar – discutate prima dată în reuniunea din […]

Viitorul unei etichetări europene armonizate pentru produsele de origine animală

În data de 16 septembrie 2020, Eurogroup for Animals a găzduit un eveniment online privind etichetarea produselor de origine animală, […]

Comisia UE lansează o campanie de sensibilizare cu scopul pregătirii pentru Brexit

Regatul Unit a părăsit Uniunea Europeană la 31 ianuarie 2020. În conformitate cu acordul de retragere, Regatul Unit are acum […]

Producătorul și consumatorul de carne de pasăre și ouă – încotro?

Un focar “multinațional” de Salmonella Enteritidis, delimitat prin secvențiere  a genomului (WGS), legat de ouă, este în desfășurare în UE  […]