ANSVSA propune noi norme de bunăstare la exportul animalelor în țări terțe

Ca urmare a solicitărilor repetate făcute, în principal, de ACEBOP și de unii parlamentari, ANSVSA a dat publicitatii Proiectul de modificare a Normelor de bunăstare referitoare la exportul animalelor în țări terțe pe cale terestră și maritimă.

Modificările au fost elaborate în baza Referatului de aprobare nr. 5745 din 07.10.2019, întocmit de Direcţia Generală Sănătatea şi Bunăstarea Animalelor din cadrul Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor. Cum, principalul punct de interes îl reprezintă exportul animalelor pe cale maritimă, iată principalele modificări propuse de ANSVSA:

”Protecţia animalelor în timpul transportului maritim

Art. 7. – Transportul rutier al animalelor pe teritoriul naţional, de la centrul de colectare/exploataţia de origine până în portul de îmbarcare, se face cu respectarea prevederilor Regulamentului Consiliului nr. 1/2005/CE şi ale capitolului I din prezenta normă sanitară veterinară.

Art. 8. – Responsabilitatea privind protecţia animalelor, pe durata transportului, intră în sarcina:

  1. a) organizatorului călătoriei, pe durata transportului rutier, atât pe teritoriul naţional, cât şi pe teritoriul ţării terţe, de la debarcarea în port şi până la destinaţia finală;
  2. b) comandantului navei de transport animale vii, pe durata transportului maritim.
  3.  

Art. 9. – (1) Organizatorul călătoriei are următoarele obligaţii:

  1. a) completează şi transmite la autoritatea competentă de la locul de plecare o declaraţie, conform modelului prevăzut în anexa nr. 4;
  2. b) asigură servicii de asistenţă medicală veterinară la bordul navei de transport animale vii, pe toată durata călătoriei, în cazul călătoriilor maritime care depăşesc 10 zile, efectuate în perioadele cu cu temperaturi ridicate şi atunci când există riscul depăşirii temperaturii de 30 grade Celsius în spaţiile de cazare de pe navă.

(2) Serviciile prevăzute la alin. (1) lit. b) sunt asigurate de personal medical veterinar care poate fi angajat de importator, exportator sau organizator.

(3) Autoritatea Naţională Sanitară Veterinară şi pentru Siguranţa Alimentelor înfiinţează o bază de date cu personalul medical veterinar care este abilitat să însoţească transportul de animale vii pe durata călătoriei maritime.

Art. 10. – Reprezentantul centrului de colectare animale vii/exploataţiei de origine are următoarele obligaţii:

  1. a) transmite notificarea privind intenţia de încărcare a animalelor vii, conform modelului prevăzut în anexa nr. 5, către autoritatea competentă din punctul de ieşire, cu 4 zile lucrătoare anterior sosirii animalelor în punctul de ieşire;
  2. b) simultan cu notificarea prevăzută la lit. a), transmite, după caz, o listă cu numărul de femele gestante şi stadiul gestaţiei acestora;
  3. c) asigură creşterea suprafeţei alocate fiecărui animal cu minim 10%, atunci când sunt prognozate temperaturi ridicate.

Art. 11. – (1) Comandantul vaporului are următoarele obligaţii:

  1. a) pune la dispoziţia medicului veterinar din punctul de ieşire o declaraţie privind echipamentele şi persoanele implicate în manipularea şi îngrijirea animalelor pe durata transportului maritim, conform modelului prevăzut la anexa nr. 6;
  2. b) semnează documentul elaborat de către medicul veterinar oficial din punctul de ieşire, conform modelului prevăzut la anexa nr. 7;
  3. c) atunci când la bordul navei de transport animale vii sunt asigurate servicii de asistenţă medicală veterinară, semnează raportul zilnic completat de personalul medical veterinar, al cărui model este prevăzut în anexa nr. 8 şi îl transmite medicului veterinar oficial din punctul de ieşire;
  4. d) atunci când la bordul navei de transport animale vii nu sunt asigurate servicii de asistenţă medicală veterinară, completează şi semnează raportul zilnic, al cărui model este prevăzut în anexa nr. 8 şi îl transmite medicului veterinar oficial din punctul de ieşire;
  5. e) întocmeşte raportul final privind călătoria, conform modelului prevăzut în anexa nr. 9 şi îl transmite medicului veterinar oficial din punctul de ieşire;
  6. f) întocmeşte un plan de urgenţă referitor la gestionarea situaţiilor care ar putea afecta bunăstarea animalelor.

(2) Atunci când nava nu dispune de echipamente automate pentru adăparea şi furajarea animalelor, aceste operaţiuni realizându-se manual, numărul persoanelor prevăzute la alin. (1) lit. a) trebuie să fie corelat cu numărul de animale transportate, durata călătoriei şi anotimp.

Art. 12. – Personalul medical veterinar de la bordul navei de transport animale vii are următoarele obligaţii:

  1. a) realizează inspecţia zilnică a animalelor cu privire la starea de sănătate şi bunăstarea acestora;
  2. b) asigură asistenţă medical-veterinară pentru animalele transportate; c) completează raportul zilnic prevazut la art. 11 lit. c).

Art. 13. – Medicii veterinari oficiali din punctele de ieşire au următoarele obligaţii:

  1. a) pe baza informaţiilor transmise prin intermediul anexei nr. 3, programează sosirea mijloacelor de transport rutier animale vii în port şi completează anexa nr. 10, pentru a se evita supraaglomerarea şi creşterea timpului de aşteptare în vederea descărcării; 6
  2. b) verifică autorizaţia sanitar-veterinară de transport animale vii pentru călătorii rutiere de scurtă/ lungă durată, precum şi certificatul de înregistrare sanitar-veterinară pentru mijlocul de transport animale vii pe distanţe de până la 65 km, autorizaţia sanitar-veterinară pentru mijloace de transport animale vii pentru călătorii rutiere de scurtă durată sau certificatul de autorizare sanitar-veterinară pentru mijloace de transport animale vii pentru călătorii rutiere de lungă durată, după caz;
  3. c) verifică mijloacele de transport rutier sosite în port de la centrul de colectare animale vii/exploataţia de origine;
  4. d) verifică dacă animalele sunt apte de transport şi asistă la îmbarcarea acestora pe navele de transport animale vii;
  5. e) verifică autorizaţia sanitar-veterinară de transport animale vii pentru călătorii maritime care depăşesc 10 mile marine, precum şi certificatul de autorizare pentru nave de transport animale vii pentru călătorii care depăşesc 10 mile marine;
  6. f) verifică întocmirea corespunzătoare a jurnalelor de călătorie şi informează structura cu atribuţii în domeniul sănătăţii şi bunăstării animalelor din cadrul Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor, precum şi direcţia sanitar-veterinară şi pentru siguranţa alimentelor judeţeană de origine, în cazul întocmirii incomplete sau incorecte a acestora;
  7. g) transmit reprezentantului centrului de colectare animale vii/exploataţiei de origine o copie a jurnalului de călătorie;
  8. h) preiau declaraţia comandantului navei de transport animale vii al cărei model este prevăzut în anexa nr. 6;
  9. i) întocmeşte documentul al cărui model este prevăzut în anexa nr. 7 şi îl înmânează comandantului navei de transport animale vii;
  10. j) verifică dacă stocurile de apă, hrană şi aşternut îmbarcate la bordul navei corespund celor menţionate în documentul prevăzut la lit. f);
  11. k) primesc şi arhivează în condiţiile prevăzute de legislaţia în vigoare, raportul final al călătoriei semnat şi ştampilat de comandantul navei şi notifică Autoritatea Naţională Sanitară Veterinară şi pentru Siguranţa Alimentelor în cazul constatării unor neconformităţi;
  12. l) transmit instrucţiuni tehnice comandantului navei, înainte de îmbarcarea animalelor, în funcţie de destinaţie, durata călătoriei, prognoza meteorologică şi solicită acestuia prezentarea unui plan de urgenţă pentru călătoria preconizată.

Art. 14. – Autoritatea competentă de la locul de plecare autorizează călătoria doar după ce se asigură că prevederile Regulamentului Consiliului (CE) nr. 1/2005 şi ale prezentei norme sanitare veterinare sunt respectate de către organizator.

Art. 15. – Nerespectarea prevederilor prezentei norme sanitare veterinare se sancţionează în conformitate cu prevederile legislaţiei sanitare veterinare în vigoare. Art. 16. – Anexele nr. 1-10 fac parte integrantă din prezenta normă sanitară veterinară.”

Ultimele articole adaugate

ANTIBIOTICE – consum mai mare la oameni sau la animale?

În studiile vechi în domeniu, apărea un procent șocant de 70% consum antibiotice la animale, față de 30% consum uman. […]

Frauda agroalimentară: Comisia Europeană  publică primul raport lunar 

Joi, 29 februarie 2024, Comisia Europeană a publicat primul său raport lunar privind suspiciunile de fraudă agroalimentară. Raportul reunește informații […]

Ce înseamnă produsele alimentare rezultate în laborator și care ar trebui să fie orientarea în Uniunea Europeană

Figura 1. Procesul de producere în laborator a “cărnii de porc” (sursa OCDE nr. 182) cu următoarele comentarii: Celulele stem […]

Porcul la sfârșitul anului 2023 și începutul anului 2024

În anul 2023, România a înregistrat un efectiv total de 2,8 milioane capete porci, cu peste 10% mai mic decât […]

Consiliul UE pentru agricultură și pescuit (AgriFish) se va reuni la Bruxelles pe 23 ianuarie 2024

Președinția belgiană va prezenta o informare asupra programului său de lucru pentru semestrul în curs. În această perioadă, președinția belgiană […]

Impactul liberalizării comerțului cu Ucraina la carnea de pasăre și ouă

Importurile de carne de pasăre din Ucraina rămase în statele europene au atins, până la începutul lunii noiembrie 2023, 204.225 […]

În perioada 10-11 decembrie 2023 va avea loc la Bruxelles o reuniune a Consiliului pentru Agricultură și Pescuit (AgriFish)

România, sprijinită de Bulgaria, Ungaria, Italia, Letonia, Polonia și  Slovacia, solicită  Comisiei Europene adoptarea temeiul juridic pentru  scutirea de la […]

A.C.E.B.O.P. susține poziția UECBV, organizație europeană din care face parte, privind Decretul francez pentru utilizarea anumitor denumiri  dedicate alimentelor care conțin proteine vegetale

Decretul francez este o bază bună pentru viitoarele norme europene privind clarificarea denumirilor cărnii și evitarea confuziei consumatorilor, evitarea comparațiilor […]

Punct de vedere A.C.E.B.O.P. privind modificarea Ordinului 130/2023 aflat în transparență decizională.

Nr. 60/09.11.2023 Către, Autoritatea Națională Sanitară Veterinară și pentru Siguranța Alimentelor Domnului Președinte Alexandru BOCIU În atenția, Domnului Ministru al […]

A intrat în vigoare legea germană de etichetare a bunăstării cărnii de porc

Legea solicită crescătorilor de porci să-și raporteze practicile de creștere, iar întreprinderile alimentare să eticheteze carnea în consecință. Eticheta face […]

Cercetătorii de la ETH Zurich și de la Universitatea din Basel au dezvoltat un vaccin care protejează animalele de Salmonella

Ca  toți agenții patogeni, bacteriile sunt capabile să evite eficacitatea unui vaccin, modificându-și genele. Pentru oamenii de știință care doresc […]

Campanie STOP PPA

VACDIVA: SPERANȚA LUPTEI ÎMPOTRIVA PESTEI PORCINE AFRICANE (PPA)

Seminarul va avea loc la Comitetul Economic Social European – CESE, Bruxelles, pe 10 iulie, la ora 9.00 și este […]

Diferite metode de castrare a purceilor la nivelul Uniunii Europene

În Uniunea Europeană, castrarea reprezintă aproximativ 31,5%, producția de masculi necastrați reprezentând 45 de milioane capete în anul 2020, dintr-un […]

Wageningen University & Research  din Olanda a realizat un studiu privind costurile păstrării cozii intacte la purcei.

Dintre purceii cu cozi intacte sub observație, 10-15% au ajuns la abator cu cozi mușcate în diferite stadii. Studiul a […]

Un nou model pentru importuri lansat de Marea Britanie

Abordarea este aplicabilă importurilor de animale vii, produselor germinale, produselor de origine animală, plante și produse vegetale, la frontieră. Aceasta […]