ANSVSA propune noi norme de bunăstare la exportul animalelor în țări terțe

Ca urmare a solicitărilor repetate făcute, în principal, de ACEBOP și de unii parlamentari, ANSVSA a dat publicitatii Proiectul de modificare a Normelor de bunăstare referitoare la exportul animalelor în țări terțe pe cale terestră și maritimă.

Modificările au fost elaborate în baza Referatului de aprobare nr. 5745 din 07.10.2019, întocmit de Direcţia Generală Sănătatea şi Bunăstarea Animalelor din cadrul Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor. Cum, principalul punct de interes îl reprezintă exportul animalelor pe cale maritimă, iată principalele modificări propuse de ANSVSA:

”Protecţia animalelor în timpul transportului maritim

Art. 7. – Transportul rutier al animalelor pe teritoriul naţional, de la centrul de colectare/exploataţia de origine până în portul de îmbarcare, se face cu respectarea prevederilor Regulamentului Consiliului nr. 1/2005/CE şi ale capitolului I din prezenta normă sanitară veterinară.

Art. 8. – Responsabilitatea privind protecţia animalelor, pe durata transportului, intră în sarcina:

  1. a) organizatorului călătoriei, pe durata transportului rutier, atât pe teritoriul naţional, cât şi pe teritoriul ţării terţe, de la debarcarea în port şi până la destinaţia finală;
  2. b) comandantului navei de transport animale vii, pe durata transportului maritim.
  3.  

Art. 9. – (1) Organizatorul călătoriei are următoarele obligaţii:

  1. a) completează şi transmite la autoritatea competentă de la locul de plecare o declaraţie, conform modelului prevăzut în anexa nr. 4;
  2. b) asigură servicii de asistenţă medicală veterinară la bordul navei de transport animale vii, pe toată durata călătoriei, în cazul călătoriilor maritime care depăşesc 10 zile, efectuate în perioadele cu cu temperaturi ridicate şi atunci când există riscul depăşirii temperaturii de 30 grade Celsius în spaţiile de cazare de pe navă.

(2) Serviciile prevăzute la alin. (1) lit. b) sunt asigurate de personal medical veterinar care poate fi angajat de importator, exportator sau organizator.

(3) Autoritatea Naţională Sanitară Veterinară şi pentru Siguranţa Alimentelor înfiinţează o bază de date cu personalul medical veterinar care este abilitat să însoţească transportul de animale vii pe durata călătoriei maritime.

Art. 10. – Reprezentantul centrului de colectare animale vii/exploataţiei de origine are următoarele obligaţii:

  1. a) transmite notificarea privind intenţia de încărcare a animalelor vii, conform modelului prevăzut în anexa nr. 5, către autoritatea competentă din punctul de ieşire, cu 4 zile lucrătoare anterior sosirii animalelor în punctul de ieşire;
  2. b) simultan cu notificarea prevăzută la lit. a), transmite, după caz, o listă cu numărul de femele gestante şi stadiul gestaţiei acestora;
  3. c) asigură creşterea suprafeţei alocate fiecărui animal cu minim 10%, atunci când sunt prognozate temperaturi ridicate.

Art. 11. – (1) Comandantul vaporului are următoarele obligaţii:

  1. a) pune la dispoziţia medicului veterinar din punctul de ieşire o declaraţie privind echipamentele şi persoanele implicate în manipularea şi îngrijirea animalelor pe durata transportului maritim, conform modelului prevăzut la anexa nr. 6;
  2. b) semnează documentul elaborat de către medicul veterinar oficial din punctul de ieşire, conform modelului prevăzut la anexa nr. 7;
  3. c) atunci când la bordul navei de transport animale vii sunt asigurate servicii de asistenţă medicală veterinară, semnează raportul zilnic completat de personalul medical veterinar, al cărui model este prevăzut în anexa nr. 8 şi îl transmite medicului veterinar oficial din punctul de ieşire;
  4. d) atunci când la bordul navei de transport animale vii nu sunt asigurate servicii de asistenţă medicală veterinară, completează şi semnează raportul zilnic, al cărui model este prevăzut în anexa nr. 8 şi îl transmite medicului veterinar oficial din punctul de ieşire;
  5. e) întocmeşte raportul final privind călătoria, conform modelului prevăzut în anexa nr. 9 şi îl transmite medicului veterinar oficial din punctul de ieşire;
  6. f) întocmeşte un plan de urgenţă referitor la gestionarea situaţiilor care ar putea afecta bunăstarea animalelor.

(2) Atunci când nava nu dispune de echipamente automate pentru adăparea şi furajarea animalelor, aceste operaţiuni realizându-se manual, numărul persoanelor prevăzute la alin. (1) lit. a) trebuie să fie corelat cu numărul de animale transportate, durata călătoriei şi anotimp.

Art. 12. – Personalul medical veterinar de la bordul navei de transport animale vii are următoarele obligaţii:

  1. a) realizează inspecţia zilnică a animalelor cu privire la starea de sănătate şi bunăstarea acestora;
  2. b) asigură asistenţă medical-veterinară pentru animalele transportate; c) completează raportul zilnic prevazut la art. 11 lit. c).

Art. 13. – Medicii veterinari oficiali din punctele de ieşire au următoarele obligaţii:

  1. a) pe baza informaţiilor transmise prin intermediul anexei nr. 3, programează sosirea mijloacelor de transport rutier animale vii în port şi completează anexa nr. 10, pentru a se evita supraaglomerarea şi creşterea timpului de aşteptare în vederea descărcării; 6
  2. b) verifică autorizaţia sanitar-veterinară de transport animale vii pentru călătorii rutiere de scurtă/ lungă durată, precum şi certificatul de înregistrare sanitar-veterinară pentru mijlocul de transport animale vii pe distanţe de până la 65 km, autorizaţia sanitar-veterinară pentru mijloace de transport animale vii pentru călătorii rutiere de scurtă durată sau certificatul de autorizare sanitar-veterinară pentru mijloace de transport animale vii pentru călătorii rutiere de lungă durată, după caz;
  3. c) verifică mijloacele de transport rutier sosite în port de la centrul de colectare animale vii/exploataţia de origine;
  4. d) verifică dacă animalele sunt apte de transport şi asistă la îmbarcarea acestora pe navele de transport animale vii;
  5. e) verifică autorizaţia sanitar-veterinară de transport animale vii pentru călătorii maritime care depăşesc 10 mile marine, precum şi certificatul de autorizare pentru nave de transport animale vii pentru călătorii care depăşesc 10 mile marine;
  6. f) verifică întocmirea corespunzătoare a jurnalelor de călătorie şi informează structura cu atribuţii în domeniul sănătăţii şi bunăstării animalelor din cadrul Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor, precum şi direcţia sanitar-veterinară şi pentru siguranţa alimentelor judeţeană de origine, în cazul întocmirii incomplete sau incorecte a acestora;
  7. g) transmit reprezentantului centrului de colectare animale vii/exploataţiei de origine o copie a jurnalului de călătorie;
  8. h) preiau declaraţia comandantului navei de transport animale vii al cărei model este prevăzut în anexa nr. 6;
  9. i) întocmeşte documentul al cărui model este prevăzut în anexa nr. 7 şi îl înmânează comandantului navei de transport animale vii;
  10. j) verifică dacă stocurile de apă, hrană şi aşternut îmbarcate la bordul navei corespund celor menţionate în documentul prevăzut la lit. f);
  11. k) primesc şi arhivează în condiţiile prevăzute de legislaţia în vigoare, raportul final al călătoriei semnat şi ştampilat de comandantul navei şi notifică Autoritatea Naţională Sanitară Veterinară şi pentru Siguranţa Alimentelor în cazul constatării unor neconformităţi;
  12. l) transmit instrucţiuni tehnice comandantului navei, înainte de îmbarcarea animalelor, în funcţie de destinaţie, durata călătoriei, prognoza meteorologică şi solicită acestuia prezentarea unui plan de urgenţă pentru călătoria preconizată.

Art. 14. – Autoritatea competentă de la locul de plecare autorizează călătoria doar după ce se asigură că prevederile Regulamentului Consiliului (CE) nr. 1/2005 şi ale prezentei norme sanitare veterinare sunt respectate de către organizator.

Art. 15. – Nerespectarea prevederilor prezentei norme sanitare veterinare se sancţionează în conformitate cu prevederile legislaţiei sanitare veterinare în vigoare. Art. 16. – Anexele nr. 1-10 fac parte integrantă din prezenta normă sanitară veterinară.”

Ultimele articole adaugate

Începând cu lunile februarie-aprilie 2022, prețul cărnii de pasăre în Uniunea Europeană a crescut cu 13%

Din luna aprilie, prețul cărnii de pasăre s-a consolidat la 38%, peste media perioadei 2017-2021. În ultima săptămână a lunii […]

NAVET-ASFVAC: Primul vaccin confirmat ca fiind sigur și eficient împotriva pestei porcine africane

În noiembrie 2019, Vietnam a negociat cu SUA posibilitatea cooperării în cercetarea și producerea unui vaccin în Vietnam, cu virusul […]

Pesta porcină africană și influența aviară, două boli care afectează grav Europa

Ultima situație europeană evidențiază, pe lângă cazul de pestă porcină africană din Germania (PPA), situat lângă granița cu Franța, și […]

Comisarul Wojciechowski a anunțat lansarea unei platforme, care urmărește să reunească cu ușurință întreprinderile din UE și din Ucraina

Lansată de Comisia Europeană și operată de Enterprise Europe Network, această platformă își propune să reunească întreprinderile din UE și din […]

Pestă porcină africană în Germania la porcul domestic

Virusul pestei porcine africane a fost confirmat într-o fermă de finisare porci, din localitatea Forchheim statul Baden-Württemberg, aproape de granița […]

Carnea sintetică, un viitor deja întâmplat

În urmă cu mai bine de 70 de ani, cercetătorul olandez Willem van Eelen lansa ideea cărnii sintetice. Bill Gates spunea […]

Rezultatul consultării publice online pentru revizuirea legislației Uniunii Europene (UE) privind bunăstarea animalelor

Consultarea publică a avut ca scop colectarea opiniilor cetățenilor europeni cu privire la necesitatea revizuirii legislației UE privind bunăstarea animalelor. […]

Carnea de miel a fost mai scumpă cu 30% de Paște în 2022

În 2022, carnea de miel s-a scumpit cu 30%, comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut. În majoritatea regiunilor, săptămânile […]

Piața europeană a cărnii de pasăre și ouă la începutul lunii mai 2022

Sisteme de creștere la găinile ouătoare Puiul broiler reprezintă 82% din producția europeană de carne de pasăre. Polonia este cel […]

Agenția Europeană a Medicamentului (EMA) organizează două zile de informare virtuală pe 12 și 13 mai 2022

Webinarul va oferi actualizări cu privire la subiecte legate de politica de reglementare, evoluțiile științifice și procedurale rezultate din Regulamentul […]

Evoluția pestei porcine africane în România, în strânsă legătură cu efectivele de mistreți

Șansa României de a eradica pesta porcină africană, este strâns legată de gestionarea corespunzătoare a efectivelor de mistreți. Conform datelor […]

Măsuri de sprijin pentru sectorul suin la nivelul statelor membre

Austria: 20 milioane euro pentru anul 2022. Fermierii pot cere sprijin din luna aprilie, cuantumul forfetar exact per porc de […]

Măsuri ale statelor membre pentru reducerea afectării pieței unice provocate de războiului ruso-ucrainean

La 23 martie 2022, Comisia a adoptat „Cadrul temporar de criză privind ajutorul de stat” cu scopul de a permite […]

Pesta porcină africană (PPA) și influența aviară înalt patogenă

În perioada 01.01 – 22.04.2022, în Uniunea Europeană au fost confirmate 153 de focare de PPA la porcii domestici, dintre […]

Măsuri de protecție în Germania pentru pesta porcină africană (PPA)

Germania a hotărât ca statele federale care nu s-au confruntat cu focare de PPA să contribuie la costurile măsurilor de […]

Efortul Uniunii Europene (UE) pentru sprijinirea fermierilor din piața unică și a securității alimentare din Ucraina

Statele care se bazează în mare măsură pe importurile de cereale din Ucraina și Rusia sunt expuse unui risc crescut […]

Cum arată viitorul industriei locale a cărnii?

Industria locală a cărnii încearcă să reziste în fața provocărilor care s-au năpustit în ultima perioadă asupra segmentului. În timp […]

Prima întâlnire oficială a „Grupului european de reflecție pentru carnea de porc” a avut loc în sistem on-line miercuri, 6 aprilie 2022

Reuniunea a fost prezidată de șefa unității AGRI, Brigitte Misonne și de directorul general adjunct, Michael Scannell. S-au alăturat aproximativ […]

Președintele ACEBOP a participat la prima reuniune comună a CDG produse animale – secțiunea porc, grupului de experți CMO – secțiunea produse animale și grupul european de reflecție în carnea de porc din 06.04.2022

Subiectul abordat a fost legat de una dintre cele cinci întrebări lansate de Comisia europeană pentru reuniune:“În ce măsură echilibrul […]

Perspective pe termen scurt ale agriculturii în Uniunea Europeană (UE)

Agresiunea militară a Rusiei împotriva Ucrainei a perturbat semnificativ piețele agricole globale. Acest lucru a creat mai multă incertitudine și […]

Președintele A.C.E.B.O.P face parte din Grupul Comisiei Europene de Reflecție pentru carnea de porc

Comitetul european de legătură pentru comerțul agricol și agroalimentar (CELCAA) prin UECBV (Uniunea comercianților de animale vii și carne), au […]

Au fost deschise oficial înscrierile la premiile ecologice ale Uniunii Europene

Aceste premii sunt un prim exemplu comunitar, fiind concepute ca o continuare a planului de acțiune pentru dezvoltarea producției ecologice, […]

Dr. Mary Pană, președinte ACEBOP: „Sectorul zootehnic este constrâns din toate direcțiile”

Se anunță vremuri dificile pentru sectorul zootehnic local. Supraproducția înregistrată în sectorul de pasăre și pesta porcină africană, prost gestionată […]