Minuta reuniunii CDG pork meat – Bruxelles, DG AGRI, 14 noiembrie 2019.
În data de 14 noiembrie, am participat în calitate de expert CELCAA din partea UECBV la Grupul de Dialog Civil carne porc (CDG pork meat), desfășurat la sediul DG AGRI.
Aspectele comerciale pe segmentul de carne porc au fost prezentate de experții DG AGRI G3 și DG AGRI G4.
Concluziile au fost pozitive pentru export și preț dar nu și pentru producția de carne de porc. Unele state membre se orientează voluntar spre o politică de scădere a producției, altele sunt nevoite să scadă producția – din cauza atât pestei porcine africane cât și reducerii numărului de purcei disponibili spre vânzare.
Procesatorii au solicitat protecție datorită creșterii prețurilor cărnii de porc la nivel european.
Reprezentantul DG AGRI a subliniat că se lucrează la un plan de simplificare a mișcării cărnii de porc spre segmentul de transformare.
Prezentarea privind pesta porcină africană in România de către ACEBOP a pus in discuție modul strict de redactare a hărților de către CE privind regionalizarea, care sunt statice, adăugând localități și județe, fară a evidenția focarele stinse.
Poziția reprezentantului DG SANTE a fost mai mult decât fermă, privind planul de eradicare PPA in România, accentuând faptul că gestionarea bolii și mișcarea porcilor nu sunt controlate, Comisia manifestând neincredere față de modul de acțiune al României pentru monitorizarea și eradicarea bolii.
Expertul COPA-COCEGA Antonio Tavares a reliefat problema mistreților, care s-a dovedit a fi sursa directă sau indirectă a bolii in multe state membre, propunând să ne aplecăm mai mult pe măsuri in silvatic, mai ales reducere a numărului de mistreți și limitare a circulației acestora; s-a discutat asupra unui plan de gestiune european privind mistreții – o gestiune comună, fondată pe o legislație comună.
ACEBOP a apreciat progamul Belgiei, care restricționează circulația in pădure pe o perioadă determinată – și care s-a dovedit a fi o măsură eficientă, alături de reducerea efectivelor prin vânătoare, care au dus la scăderea incidenței PPA la mistreți in Belgia.
Prezentarea a cuprins situația PPA în perioada 10 august 2018 – 10 august 2019, în care din efectivul inițial de 3.978.720 capete suine, 540.906 – respectiv 13.59% au fost uciși și morți.
În exploatații necomerciale, 109.515 capete uciși, din care numai aproximativ 4000 morți – ceea ce arată că s-a mers pe ucidere preventivă, dar din păcate in zonele deja afectate – și nu în fața bolii.
Numărul mistreților morți și uciși este foarte scăzut, ca dovadă că legislația existentă pe acest capitol nu se respectă și constituie principala sursă de risc pentru propagarea virusului.
Planul de măsuri privind eradicarea, din punct de vedere al fermierilor, ar include:
-interzicerea temporară a circulatiei în păduri pe timp de iarnă (circulația umană, a căruțelor cu lemne care pot difuza virusul prin circulația lor in satele din imprejurimi și altele);
-gospodarii necomerciale: să dețină maxim 5 capete suine pentru ingrășare, cu interzicerea reproducției pentru cel puțin un an, interzicerea ieșirii din gospodărie – cu excepția neutralizării, cu aplicarea măsurilor de biosecuritate legale, animale identificate, introduse in SNIIA și prezența unui medic veterinar pentru examen clinic inainte de taierea tradițională pentru consum propriu;
– cordon de 11 km în jurul fermelor mari (peste 20.000 locuri cazare), serologie prevalență 5% confidență 95%, cu sacrificare preventivă în gospodării în acest perimetru (repopulare la 1 an), recompensarea propietarilor și vânătoare intensivă la mistreti;
– derogare la restricțiile de “ stand-still „ din Directiva CE nr. 60/2002 in exploatațiile comerciale;
– analize cu 15 zile inainte de livrare la abator (max. 60 probe sânge), culoare sigure către abator cu notificare premergătoare transportului, intre DSVSA de origine și DSVSA de destinație; condiție: prezența suinelor cel puțin 30 de zile in exploatație, inainte de livrarea la abator;
– o ștampilă diferită de cea ovală, utilizată in spațiul comercial comunitar, care să evite trecerea frauduloasă a cărnii din România in alte state membre;
– solicitare derogare de comercializare produse din carne: prelucrare la peste 80 grade sau achiziție carne de lucru din alte State Membre , prelucrare in Ro si comert in spatiul UE (Lohn);
– măsuri de biosecuritate și de protecție pentru rasele de suine autohtone, conform planului de măsuri agreat cu ANSVSA.
România rămâne o țară net achizitoare de carne din alte state membre, nu va scădea importul – fiind și o mare consumatoare de carne de porc (aprox. 45 kg/cap/an), nefiind un competitor pentru statele membre mari producătoare de carne de porc.
Consumatorul român dorește să poată decide asupra provenienței cărnii pe care o consumă, caută mai ales carne provenită din România și nu este de acord ca producătorii să lase să moară porci sănătoși datorită restricțiilor de mișcare – a evidențiat ACEBOP la sfârșitul prezentării.
Dacă înainte de criza PPA (în 2017) România ocupa locul 15 mondial la importurile de carne de porc, astăzi ocupă locul trei, după China și Coreea de Sud, cu peste 63% din necesarul de consum.
Regulamentul UE 2016/429 privind bolile transmisibile la animale (Legea Sănătății Animale – AHL) a reprezentat un alt subiect pe ordinea de zi.
Va intra în aplicare la 21 aprilie 2021, este structurat în cinci părți, respectiv: partea I: reguli generale, partea II: notificare boli, raportare, supraveghere boli, programe de eradicare, liber de boli, partea III:_conștientizare/informare boli, pregătire, control, partea IV: este imparțită in trei capitole:_inregistrare, aprobare, trasabilitate și mișcare- pentru animale terestre; capitolul 2 pentru animale acvatice si capitolul 3 – alte animale si produsele lor.
Partea V-a Legii cuprinde intrarea/ accesul În UE.
S-a pus problema utilizării crotaliilor electronice sau a tatuării ca mijloace de identificare la suine, propunere combătută de reprezentantul Germaniei in EUROCOMMERCE, pe motiv că nu se imbunătățește nimic cu această măsură și că avem nevoie, mai curând, de un tabel sinoptic făcut de CE care să cuprindă legislația existentă pe identificare și propunerile de modificare vizate. CE a asigurat că este deja propus un BTSF la sfârștul lunii decembrie, pentru instruirea medicilor veterinari oficiali pe tema identificării.
Privind baza de date – documente de mișcare, ar trebui să cuprindă :
- pentru exploatații: număr unic de inregistrare și numele, adresa operatorului;
- pentru fiecare mișcare: numărul de animale, numărul unic de inregistrare al exploatației de origine și al unității de destinație;
- data plecării și sosirii;
- pentru mișcarea documentelor: documentele trebuie să insoțească animalele, să cuprindă informațiile relevante evidențiate mai sus, numărul de inregistrare al mijlocului de transport.
Privind programele de supraveghere, eradicare boli: au fost discutate regulile generale de supraveghere, revederea regulior privind boala lui Aujeszky și recunoașterea statutului de liber de boală al statelor membre precum și a zonelor libere de boală.
Bunăstarea animalelor s-a axat in principal pe planul de acțiune al statelor membre privind tăierea cozii la suine, fiind propus un plan de control la nivelul abatoarelor ca recomandare a subgrupului de lucru pentru bunăstarea suinelor – platforma UE bunăstare.
A fost invitat un fermier olandez care a reușit să implementeze creșterea suinelor fără tăierea cozii, pe efective mici de 10-15 capete scroafe, crescute în semilibertate (program de calitate a cărnii in Olanda -carne calitate „două stele”).
Export: Situația globală a evoluției PPA și mai ales explozia bolii in statele asiatice, necesarul de carne in continuă creștere al Chinei, a adus o bunăstare considerabilă – în volume și preț – exportatorilor europeni, conform situației prezentate de DG AGRI.
18.11.2019,
Dr. Mary Pană – ACEBOP.