Legea transportului animalelor vii

Protecția animalelor nu se oprește la granița UE. Noua inițiațivă legislativă pentru transportul animalelor și în țările terțe.

Asociația Crescătorilor și Exportatorilor de Bovine, Ovine și Porcine din România (A.C.E.B.O.P.) a anunțat astăzi, 2 iulie 2019, în cadrul unei conferințe de presă, înregistrarea în circuitul legislativ a proiectului de LEGE pentru asigurarea condițiilor superioare de bunăstare a animalelor vii, în timpul transportului de lungă durată în afara spațiului comunitar.
De mai bine de un an, experți veterinari din România, Germania, Australia, ONG-uri internaționale pentru protecția animalelor – Animals International, Animals Angels, deputați, juriști din Parlament și medici veterinari care au asistat în activitatea lor la peste 50 de transporturi maritime, plus nenumărate transporturi terestre de animale, s-au implicat în elaborarea unui astfel de proiect legislativ.

Președintele ACEBOP, dr. Mary Pană – medic veterinar, alături de domnul Prof. Dr. Adrian Oros, vicepreședintele Colegiului Medicilor Veterinari, au făcut astăzi cunoscut proiectul de LEGE privind asigurarea condițiilor superioare de bunăstare a animalelor vii, în timpul transportului de lungă durată în afara spațiului comunitar.

“Animalele sunt ființe sensibile, cărora trebuie să le asigurăm, în călătoriile de lungă durată, cel puțin dreptul la alimentație, adăpare, repaus, igienă, servicii veterinare și ventilație corespunzătoare – pentru evitarea stresului termic. Controlul respectării condițiilor este realizat până la încărcarea animalelor și părăsirea teritoriului Uniunii Europene. Avem nevoie de mai mult, de principii internaționale. Pe timpul transportului în afara graniței UE și până la destinația aflată într-o țară îndepărtată non UE, responsabilitățile aparțin transportatorilor și/sau intermediarilor, care de multe ori, sunt din diferite țări terțe, cu legislație diferită.

De asemenea, în perioada următoare, va fi inițiată și o petiție cu scopul de a strânge cât mai multe voturi pentru susținerea acestui proiect legislativ. Protejarea animalelor este astfel pusă în pericol, la fel și comerțul și imaginea României”
 – a susținut dr. Mary Pană – președintele ACEBOP.

În calitate de țară membră a OIE, România trebuie să respecte exigentele acesteia – exigente care, în relația cu alte țări terțe, sunt prioritare. România, în calitate de stat membru UE, respectă și controlează prin instituțiile abilitate Regulamentul nr.1/2005 și legislația națională în domeniul bunăstării animalelor, în timpul transportului – pe teritoriul comunitar.

Standardele Organizației Mondiale a Sănătății Animalelor privind bunăstarea acestora, au un rol important în comerțul internațional, deoarece sunt singurele standarde globale, bazate pe știință, convenite de națiunile comerciale din întreaga lume. Armonizarea măsurilor cu standardele internaționale este un principiu al Organizației Mondiale a Comerțului – de a facilita comerțul sigur și de a evita barierele comerciale inutile. Acest lucru este la fel de adevărat în sectorul măsurilor de bunăstare animală.

Astăzi, 2 iulie, discuțiile cu jurnaliștii au fost purtate în principal pe obiectivele de bază, respectiv:

  • Asigurarea asistenței sanitar-veterinare pe parcursul exporturilor de animale vii – peste 1000 de capete către tari terțe, de la centrul de colectare și până la destinație;
  • Reguli de competență pentru medicii veterinari, realizate de autoritatea veterinară, instruirea acestora de către Colegiul Medicilor Veterinari și stabilirea unor sancțiuni, instruirea voluntară de către asociațiile de profil a fermierilor care exportă animale;
  • Includerea cheltuielilor aferente serviciilor veterinare de bunăstare și tratament în cadrul noului PNDR 2012-2027, ovinele și bovinele nefiind beneficiare de ajutoare pentru bunăstare în actualul PNDR;
  • Densitatea redusă a animalelor pe timpul transportului cu 10-15% în cazul temperaturilor, pe întreaga rută, de 26-30 grade Celsius;
  • Suspendarea transporturilor înspre țările din Golf, în perioada iunie-septembrie, când temperatura înregistrează 35-45 grade Celsius și înlocuirea comerțului cu animale vii cu carcasa congelată.
  • Trecerea treptată de la comerțul cu animale vii la comerțul cu carne, protejând animalele de toate efectele negative ale transportului, care se reflectă în final, în calitatea cărnii. În perioada următoare vom pune la dispoziția presei un studiu realizat de Animals International pe această temă.


Așa cum a fost comunicat presei prezente, proiectul va urma cursul legislativ, tradus și transmis către COPA-COCEGA, UECBV și către ONG-uri reprezentative pentru protecția animalelor.

Animals International salută proiectul de lege care suspendă exportul cu animale vii pe timpul verii.

Organizația internațională Animals International a luat la cunoștință conținutul proiectului de lege înregistrat astăzi la Parlamentul României prin care se fac primi pași pentru reducerea suferinței inutile cauzata de exportul cu animale vii.

”Gata cu exporturile pe timpul verii. Gata cu vapoarele morții fără veterinari la bord în restul anului. Problema generală a bunăstării animalelor exportate nu se rezolvă prin această lege, ci prin înlocuirea exportului în viu cu produse congelate, dar cu siguranța că acest proiect legislativ reprezintă un pas înainte pe care orice membru al parlamentului cu bun simț îl va face.”, a spus Gabriel Păun, directorul UE al Animals International.

Proiectul de lege vine atât pe fondul unei perioade foarte călduroase cu luna iunie fiind cea mai fierbinte pe întreaga Planeta, cât și în contextul sensibilizării exportatorilor (A.C.E.B.O.P.) și a Parlamentului în urma campaniei de lungă durată a organizației Animals International care a expus în repetate rânduri suferința inutilă a animalelor exportate pe durata transportului și în țările terțe la sacrificare

Indignarea publicului din România a atins cote maxime în urma anunțului MADR de la începutul anului acesta, potrivit căruia va începe exportul cu animale vii către Golful Persic, a adunat peste 28.000 de semnături care au sensibilizat mai mulți membri ai Parlamentului:

 https://www.animalsinternational.org/take_action/al-mawashi-romania/int 

Același anunț a generat un sondaj de opinie la care au contribuit peste 2500 de persoane, dintre care 74% se opun exportului cu animale vii pentru că reprezintă o cruzime nejustificată și cer verificarea independentă a situației.

Animals International a atras atenția MADR încă de vara trecută că o companie de comerț din Golf (Al Mawashi) a fost interzisă în Australia pentru tortura inutilă asupra animalelor. Dar MADR a invitat exact aceeași companie la Bucuresti: https://www.madr.ro/comunicare/4958-primele-rezultate-ale-unei-colaborari-de-durata-privind-exportul-de-ovine-in-golf.html 

Puțin timp mai târziu, exportul către Golf a început: https://www.madr.ro/comunicare/5002-schimburile-comerciale-in-domeniul-agroalimentar-cu-republica-iran-in-remarcabil-progres.html 

În zona Golfului se înregistrează cele mai ridicate temperaturi, cu nopți de peste 35 grade Celsius și zile cu peste 45, uneori chiar 55 de grade. Legislația UE nu permite transportul animalelor vii dacă temperatura depășește 30 de grade pe întreaga rută sau chiar pe porțiuni din rută. Legislația se aplică până la destinație chiar dacă aceasta este în țările terțe.

”Practic, România încalcă legislația UE din 2007 în fiecare vară. Proiectul de lege inițiat astăzi de deputatul medic veterinar Adrian Oros și susținut de exportatori (A.C.E.B.O.P.), nu face decât să determine autoritățile cu rol de control să respecte Regulamentul UE 1/2005 care este oricum direct aplicabil și în România”, a adăugat Păun.

În plus, prin noua inițiativă legislativă se cere prezența unui medic veterinar, instruit pentru transportul maritim de lungă durată, pe nava cu care sunt transportate animalele, pe toată durata cursei, de la îmbarcare și până la destinație, care să monitorizeze și să realizeze rapoarte zilnice și finale privind condițiile de transport. La fiecare 1000 de animale va fi prezent, de asemenea, un tehnician veterinar.

”Pe vaporul pe care au murit de sete 14.800 de oi în cursa de la Midia spre Iordania în vara anului 2015 nu era niciun veterinar. Iordania nu a dat socoteală nici României și nici Comisiei Europene pentru catastrofă. Prin noua lege astfel de tragedii vor putea fi evitate”, a încheiat Păun.

Ultimele articole adaugate

Semnal de alarmă pentru crescătorii de porci. Mary Pană la TVR 1

Președintele A.C.E.B.O.P a fost invitată în cadrul emisiunii Ca’n Viață (TVR 1), moderată de Laura Fronoiu, unde a dezbătut cele […]

UECBV informează despre noutățile privind Politica Agricola Comună – perioada de tranziție între actuală PAC și PAC 2021-2027 a fost stabilită la doi ani

In data de 30 iunie 2020, Consiliul a ajuns la o înțelegere comună cu Parlamentul European cu privire la continuarea […]

Reguli mai stricte privind protecţia animalelor destinate exportului în ţări terţe

Proiectul Legislativ pentru asigurarea condiţiilor superioare de bunăstare a animalelor vii în timpul transportului de lungă durată în afara spaţiului […]

A.C.E.B.O.P trage un semnal de alarmă cu privire la sectorul cărnii din România

De doi ani, situația a degenerat grav iar noi ne simțim neputincioși – strigăm și nu ne aude nimeni! Autoritățile […]

Interpretări care „miros” în propunerea de modificare a OUG 195/2005

Datorită presiunii fermierilor vizând modificările votate în Parlament prin așa zisă Lege a mirosurilor, apar în presă interpretări îngrijorătoare, pe care le datorăm inițiatorilor […]

Videoconferința miniștrilor agriculturii din statele membre

Astăzi 29 iunie, are loc videoconferința miniștrilor agriculturii și pescuitului, din statele membre. Puncte importante de pe ordinea de zi: Comunicarea […]

Comisie de anchetă europeană privind bunăstarea animalelor în timpul transportului

În ultimii trei ani, Comisia Europeană a efectuat mai multe audituri privind bunăstarea animalelor, fiind evidențiate probleme majore de bunăstare […]

Declarație Mary Pană, Agro TV, 22.06

Consiliul director al Asociației Crescătorilor și Exportatorilor de Bovine, Ovine și Porcine din România a inițiat atât această petiție, cât […]