În data de 16 septembrie 2020, Eurogroup for Animals a găzduit un eveniment online privind etichetarea produselor de origine animală, cu peste 120 de experți din industrie, sectorul public și civil, reprezentând 24 de state membre.
ACEBOP a participat la evenimentul desfășurat după regula Chatham House și care a oferit o platformă pentru discuții deschise cu privire la viitorul unei etichetări europene armonizate, centrată pe bunăstare.
Aproape jumătate dintre cetățenii europeni nu cred că, în prezent, comercianții cu amănuntul oferă o gamă suficientă de produse alimentare conforme bunăstării animalelor.
Cu o duzină de scheme diferite de etichetare a bunăstării animalelor de fermă în cel puțin șase țări europene, piața unică riscă să fie fragmentată.
Uniunea Europeană încearcă să contracareze această tendință și va prezenta o propunere pentru un sistem armonizat de etichetare a produselor alimentare în contextul strategiei sale „de la fermă la furculiță (F2F)”.
La 15 iunie 2020, Comisia Europeană a prezentat subgrupul de lucru privind etichetarea – ca parte a Platformei pentru bunăstarea animalelor – și, sub președinția germană, Consiliul European a anunțat că va face etichetarea produselor alimentare o prioritate în agenda sa pentru următoarele șase luni.
Pentru a crea o platformă pentru o primă întâlnire informală între diferitele părți interesate, Eurogrupul pentru animale a găzduit evenimentul virtual din 16 septembrie 2020.
Asociația Federală a Consumatorilor din Germania, Winterbotham Darby, Kentucky Fried Chicken Europe, Dierenbescherming și Groupe Casino au prezentat stadiul etichetării bunăstării animalelor în Europa.
Discuțiile au evidențiat aspectele pozitive ale unui sistem de etichetare armonizat, dar și provocările și barierele care trebuie depășite.
O etichetă care ar combina marcarea metodei de producție cu informații simple despre bunăstarea animalelor ar fi Metoda de producție Plus (MoP +), bazată pe un set central de indicatori ai bunăstării animalelor.
Acest tip de etichetă se practică deja – spre exemplu: “Haltungsform”(Germania), etichetarea metodei de producție a Lidl UK pentru carnea de pasăre precum și “Etiquette bien-être animal” (Franța) conțin deja elemente ale unei etichete MoP +.
A existat un acord general potrivit căruia etichetarea ar trebui să fie mai degrabă obligatorie decât voluntară. În acest caz, ar trebui acordată o atenție specială sprijinirii tranziției pentru fermieri.
Un alt aspect asupra căruia s-a discutat: solicitarea ca eticheta să acopere întregul proces (creștere, transport, sacrificare) și că consumatorii trebuie să fie bine informați, cu detalii și explicații clare, vizibile.
În octombrie, Eurogroup for Animals a publicat un raport privind etichetarea produselor alimentare care conține concluziile evenimentului, precum și o prezentare generală a stadiului actual al discuțiilor, provocările și barierele de depășit.
Raportul îl puteți descărca de aici: